LBI International AB

LB Icon förvärvar det holländska digitala marknadsföringsföretaget INPACT

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 09:01 CEST

AMSTERDAM, Nederländerna / STOCKHOLM, Sverige - 13 oktober 2005.
LB Icon AB (Euronext Amsterdam, OMX Stockholm: ICON) ("LB Icon" eller "företaget"), det internationellt verksamma fullserviceföretaget inom digital marknadsföring och teknik, meddelar förvärvet av Inpact BV (Inpact) i Utrecht, Nederländerna. Inpact är ett av Nederländernas större oberoende digitala företag med fullservice. Tillsammans med LB Icons befintliga affärsverksamhet i Nederländerna ( Lost Boys ), ger detta förvärv LB Icon en klart marknadsledande ställning på den holländska marknaden.

Inpacts och Lost Boys serviceutbud är mycket kompletterande och skapar bättre förutsättningar för koncernens konkurrenskraft i Nederländerna men även i ett vidare europeiskt sammanhang. Kundbasen stärks och utökas genom en omfattande täckning inom sektorn för snabbrörliga konsumentvaror och bilsektorn, inom vilka Inpact har en ledande ställning. Inpact är ett företag med en årsomsättning om cirka 5 MEUR. Genom förvärvet ökar LB Icons personalstyrka i Nederländerna till 120 experter. Affären kommer att slutföras genom en kombination av kontanter och aktier.

I en kommentar till förvärvet säger Theo Cordesius, vd för LB Icon: "Vi är glada över detta nya tillägg till vårt företag. Inpact för med sig kreativa digitala marknadsföringstjänster och kommunikationstjänster till organisationen och stärker därmed vår ledande ställning på den holländska marknaden."

David Vink, vd för Lost Boys i Nederländerna: "Vi är särskilt imponerade av den professionalism och de entreprenörskunskaper som personal och ledning för Inpact uppvisar. Genom deras onlinemedialösningar och CRM-lösningar förstärks serviceutbudet för Lost Boys befintliga kunder. Förvärvet ökar vår konkurrenskraft ytterligare och jag är stolt över att grundarna kommer att ansluta sig till vårt ledningsteam"

Igor Milder och Jalbert Kuijper, grundare av Inpact: "Vi tycker att det är spännande att ingå i en paneuropeisk koncern och än mer att förenas med Lost Boys i Amsterdam, som i Nederländerna har branschens ledande varumärke. Lost Boys och LB Icon ger oss en stabilare plattform, som förbättrar våra möjligheter att betjäna våra kunder. Vidare att kunna erbjuda detta utanför den holländska marknaden och att kunna utnyttja den hållbara trenden mot att erbjuda fullservice över nationsgränser i denna mycket dynamiska och konsoliderande bransch."

Om LB Icon
LB Icon är ett holländskt-svenskt företag och har varit verksamt sedan1993. Företaget tillhör de ledande internationella fullserviceföretagen och erbjuder i sin konsultverksamhet ett integrerat tillvägagångssätt för affärs- och varumärkesstrategi kombinerat med marknadsföring och kommunikation och digitala tekniktjänster. Företaget sysselsätter över 750 experter som huvudsakligen finns vid de främsta affärsmetropolerna i Europa och USA, som Amsterdam, London, New York, Bryssel, München, Berlin, Madrid och Milano. Med hjälp av team som omfattar flera vetenskapsgrenar, skapar LB Icon innovativa flerkanalslösningar för sina nationella och internationella företagskunder. Detta genom en unik kombination av strategiutveckling och kreativ design med specifikt branschkunnande och den senaste digitala tekniken. LB Icon är noterat på aktiebörserna Euronext Amsterdam och OMX Stockholm (symbol: ICON).

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Theo Cordesius
Operativ chef