World Village of Women Sports

LdB FC har tecknat ett farmarklubbsavtal med LB 07. LB 07 tar därmed även över nedlagda Malmö DFF:s plats i division 2.

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 15:27 CET

- Som ledande damfotbollsförening i Skåne känner vi ett stort ansvar för damfotbollens utveckling i så väl Malmö som i övriga Skåne. LB 07 satsar seriöst och framgångsrikt på sina flick- och damlag. De känns därför som en naturlig samarbetspartner för oss. Tillsammans får vi fantastiska resurser för att kunna ta till vara på och utveckla alla talanger i närområdet, säger LdB FC:s Kenny Jönsson.

Talangutveckling kommer att bli ledordet i samarbetet. LB 07 kommer även att ta över nedlagda Malmö DFF:s plats i division 2, vilket blir ett bra komplement till LdB FC:s nya sportsliga organisation.

LdB FC:s nybildade akademi för talangutveckling har som bekant bl.a. Jan ”LillDamma” Mattsson och förra elitspelaren Asthildur Helgadottir som instruktörer. Här ligger fokus på att utveckla varje spelare så långt det är möjligt. Akademin kommer även att bli en plantskola för blivande elitspelare. Dessa talangfulla spelare kommer att konkurrera om platserna i både LdB FC:s allsvenska lag och i F17-allsvenskan, där LdB FC är försvarande mästare. Talanger från LB 07 kommer att få möjlighet att träna med LdB FC och även få möjlighet att få prova på spel i F17-allsvenskan.

- Samarbetet med LdB FC öppnar helt nya möjligheter för oss. Vi får nu chans att erbjuda våra unga lovande spelare en utveckling som kan leda hela vägen till Damallsvenskan. Detta samarbete ligger även helt rätt i vår strävan att bli andra lag i Malmö, efter LdB FC, säger Johan Andersson i LB 07.

Jenny Henrichson
Informationsansvarig