Promosalons Sverige AB

LE MONDIAL DU BÂTIMENT 2015: BATIMAT, INTERCLIMA+ELEC och IDEOBAIN i en lyckad kombination

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2015 15:39 CET

Paris, november 2015

En uppgång både i antalet internationella och kvalificerade besökare präglade denna första upplaga av Mondial du Bâtiment som är en sammanslagning av de tre mässorna BATIMAT, INTERCLIMA+ELEC och IDEOBAIN.

Med 338 110 fackbesökare bekräftar den sin position som den ledande mässan för bygg- och konstruktionsindustrin.

En mer internationell mässa

Med en ökning på 2,5 % av antalet internationella besökare, vilka utgör 21 % av det totala antalet besökare (en ökning med 2 procentenheter jämfört med 2013), och en ökning med 10 % av det internationella utbudet med 1 254 utställare, vilket motsvarar 51 % av de totala antalet (en ökning med 6 procentenheter) stärker de tre mässorna tillsammans sin plats som den ledande internationella B2B-plattformen. De afrikanska länderna söder om Sahara, som var hedersgäster, lockade många besökare (+39 %), beslutsfattare och projektledare från denna snabbt växande region (Elfenbenskusten, Senegal, Kamerun, Nigeria och Gabon). De europeiska besökarna (Italien, Portugal, Nederländerna, Luxemburg och Norge) bidrog också till denna ökning med 10 % fler besökare jämfört med 2013. Mässan är dock fortfarande koncentrerad kring den franska marknaden med 267 107 fackbesökare varav 39 % från Parisregionen och 61 % från resten av Frankrike.

Mer kvalificerade besökare gav ökade kontaktmöjligheter

Trots en liten nedgång i det totala antalet besökare (-4 % jämfört med 2013), ökade antalet besökare inom vissa kategorier: +19 % inom drift och underhåll, +11 % installatörer, entreprenörer och hantverkare och +7 % inom projektledning och projektstyrning.

Nya programpunkter för 2015 års mässa (temaspår, guidade turer, forum, workshops, affärsplattform) skapade möjligheter till mer riktade möten mellan utställarna och fackbesökare på jakt efter speciella lösningar för sina verksamheter.

BATIMAT 2015: Utställarna knyter värdefulla kontakter för nya affärsmöjligheter med besökare från växande marknader.

”Detta är andra gången som vi deltar i BATIMAT och vi är väldigt nöjda. I år har vi fått många bra kontakter och minst 20 till 30 % potentiella kunder, vilket verkligen är mer än positivt. Vi kommer tillbaka 2017, den saken är klar!” Roland PFEIFFER, Försäljningschef Belgien & Luxemburg, Heroal.

«Vi bevittnar en verklig uppgång för trä inom byggbranschen, vilket är kärnan av vår verksamhet. Att närvara på BATIMAT gör det möjligt för oss att utmärka oss och marknadsföra vårt varumärke. Vi har träffat många besökare världen över (Libanon, Storbritannien och Österrike), och även från Parisregionen, norra Frankrike och Rhône-Alpes-regionen som alla är väldigt entusiastiska för materialet trä. »Christophe BIEBER, Exportchef, Bieber Menuiserie.

INTERCLIMA+ELEC 2015: Fler riktade kontakter, en mässa präglad av Joseph Le Jollecs (De dietrich) avgång som mässordförande, med Pierre Louis François (Atlantic) som efterträdare.

”Vi är mycket glada över att vara här för andra gången. Denna mässa lockar många besökare och vi har haft fullt upp i vår monter under alla fem dagarna. Detta var en mycket lyckad mässa för oss.” Daniel VASQUEZ MAUPOSO, kommunikationsassistent, Netatmo.

”Vi har haft en intensivare ström av besökare till vår monter än förra gången, med en koncentration av besökare från norra Frankrike och Parisregionen och 20 % internationella besökare.” Jean-José NAUDIN, Verkställande Direktör Frankrike, Toshiba Airconditioning –TFD SNC.

IDÉOBAIN 2015: En uppgång i antalet installatörer och beställare

Vi deltar på IDÉOBAIN för att visa upp våra innovationer för alla inom denna sektor – elinstallationer, sanitär utrustning, utställningshallar etc. Denna mässa ger oss värdefulla kontakter. Besökarna tar sig tid att lära sig om produkterna och delta i våra produktdemonstrationer.” Jean-François OUTIN, Marknadschef Europa, Interior Glazing division, Saint-Gobain.

”Vi är mycket nöjda med IDÉOBAIN 2015. De flesta av de vi ville träffa var här. Distributörerna så klart, men även installatörerna och framförallt beställarna har visat ett genuint intresse för våra innovationer. 2015 var ett utmärkt år som lovar gott för framtida upplagor av denna mässa.” Yves DANIELOU, Verkställande direktör för Allia.

Mondial du Bâtiment 2015 i siffror

338 110 fackbesökare på 5 dagar, varav 21 % internationella

2 436 utställare, varav 51 % internationella

Alla sektorer inom byggindustrin representerade:

Installatörer/entreprenörer/hantverkare 35 % - Beställare (byggherrar/huvudentreprenörer) 18 % - Handel 14 % - Tillverkare 15 % - Branschorganisationer/tjänsteföretag 18 %

Boka in nästa Mondial du Bâtiment 2017

BATIMAT, INTERCLIMA+ELEC och IDEOBAIN 6 - 10 november 2017 i Paris Nord Villepinte

För mer information, kontakta Promosalons AB, mässans representant i Sverige, tel: 08-6604011 eller sweden@promosalons.com eller gå in på www.batimat.com