Vänsterpartiet

Ledamöter i Sveriges Riksdag kräver att människorättskämpen Muharrem Erbey friges!

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2010 21:31 CEST

I slutet av september 2009 deltog Muharrem Erbey, ordförande för människorrättsorganisationen, IHDs Diyarbakir sektion, vid ett seminarium i Sveriges riksdag anordnad av SSKT, Svenska Stödkommittén för mänskliga rättigheter i Turkiet. Vid seminariet berättade Erbey bl a om att den turkiska polisen och militären använder allt hårdare metoder mot civila och att intoleransen mot kurder har ökat. Han kritiserade den hårda behandlingen av stenkastande barn och att man kan dömas till mellan 10 och 25 år i fängelse för att man gjort V-tecken under ett politiskt möte. Han uppmärksammade även de politiska fångarnas situation.

Erbey som är en av de ledande personerna inom den turkiska människorättsorganisationen IHD arresterades strax före nyår och sitter nu fängslad i Amed (Diyarbakir) i sydöstra Turkiet anklagad bl a för att vid besök i olika utländska parlament ha smutskastat den turkiska staten. Enligt Turkiets konstitution innebär smutskastning av den turkiska staten långvariga fängelsestraff.

Vi, riksdagsledamöter i Sveriges Riksdag, har tagit initivativ till en namninsamling, 58 ledamöter har på mycket kort tid undertecknad uppropet / protestbrevet som skickas till Turkiska myndigheter och medier. Bland undertecknarna finns också Lars Ohly, Vänsterpartiets partiledare.

Initiativtagare:

Jacob Johnson, vänsterpartiet

Anne Ludvigsson, socialdemokraterna

Mats Johansson, moderaterna

Cecilia Wigström, folkpartiet liberalerna

I bifogade worddokument kan man läsa hela texten samt fullständig lista på undertecknare.

För mer information om initiativet:

Jacob Johnson, riksdagsledamot, 070 205 2947

Hediye Güzel, pressekreterare 070 306 6603