DHR Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder

Ledande DHR:are emigrerar

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 08:09 CEST

Fem ledamöter i DHRs förbundsstyrelse har bestämt sig för att lämna Sverige och istället söka norskt medborgarskap.
Anledningen är den nonchalans och det ointresse som samhället visar när det gäller att ge personer med nedsatt rörelseförmåga rätten och möjligheten att leva som andra.

- I decennier har vi krävt att bristande tillgänglighet skall klassas som diskriminering eftersom den i praktiken utestänger på precis samma sätt som en rasistisk dörrvakt, säger Maria Johansson, förbundsordförande i DHR.

- FN har nyligen antagit en konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning och utanför våra gränser genomförs den här lagstiftningen, nu senast i Norge.

- I Norge finns den här lagstiftningen sedan årsskiftet och där börjar man nu ta tag i den diskriminering som utestängningen innebär. De första fallen är nu på väg in i domstolarna och i Oslo finns t ex stadsdelsförvaltningar som kopplar utskänkningstillstånden för alkohol till tillgängligheten till lokalerna. Vilka politiker i Sverige skulle våga något sådant!

Förutom Maria Johansson så har också Elsy Fjellborg-Malaska, Nisse Duwähl, Ken Gammelgård och Amir Amirriazi i DHRs förbundsstyrelse bestämt sig att söka norskt medborgarskap.

-För min del känns det helt rätt, säger Elsy. Jag bor ju i Kiruna, en stad som skall flyttas men där man har ansökt om - och fått dispens för att otillgängligheten skall följa med i flytten! Här uppstår alltså en möjlighet att skapa något helt nytt, och så får man dispens för att bibehålla diskrimineringen! Bara det är ju ett fullgott skäl för att inte bara lämna Kiruna, säger Elsy.

Alla fem kommer att sitta kvar i förbundsstyrelsen fram till förbundsmötet i oktober.
- Fram till dess gör det ju inte så stor skillnad, säger vice ordförande Nils Duwähl. Det är ju bara en timmas flygresa ifrån Oslo till Stockholm och skillnaden mellan Narvik och Kiruna är ju också marginell . Och så får vi väl utöka antalet telefonmöten om det kniper.

Hur det blir efter förbundsmötet har de fem inte bestämt. Har inte utredaren Hans Ytterberg kommit med ett förslag som också ger Sverige den här möjligheten så kommer de fem inte kunna sitta kvar.

- Då får vi väl söka oss till Norges Handikapforbund istället säger Maria. För inte flyttar jag tillbaka till ett land där jag dagligen utsätts för diskriminering genom att inte kunna nyttja restauranger, kultur, demokrati, resande, boende eller utbildning som resten av medborgarna.

Nu väntar en intensivkurs i norska för de fem som räknar med att bli fler:
- Ja blir det ingen lagstiftning så hoppas vi att fler personer med nedsatt rörelseförmåga lämnar landet och emigrerar till Norge, eller USA, eller Storbritannien, eller Sydafrika eller något annat land som har en bra diskrimineringslagstiftning, avslutar Maria Johansson.

För mer information kontakta Maria Johanssson, 070-508 80 29.

Inte på riktigt, bara på skoj - fast Kiruna är sant - och kopplingen utskänkningstillstånd i Norge. OBS datum!