Vitec Software Group AB (publ)

Ledande fastighetsbolag samverkar i satsningen på Sveriges största marknadsplats för hyreslägenheter

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2014 13:05 CEST

Några av Sveriges största fastighetsbolag står bakom uppbyggnaden av Boplats Sverige (boplatssverige.se) som nu lanseras på den svenska marknaden. Redan från start kan därmed över 300 lediga hyreslägenheter på närmare 70 orter presenteras för bostadssökande i hela landet. Ambitionen är nu att fler fastighetsbolag ansluter sig till sajten som kan liknas vid ett Hemnet för hyresrätter. För de bostadssökande är tjänsten helt gratis och kommer att underlätta sökandet efter lediga hyreslägenheter i hela Sverige.

Samlad och uppdaterad information i gemensam portal
Boplats Sverige har utvecklats av IT-leverantören Vitec och bygger på ett nära samarbete med de fastighetsbolag som är med redan vid lanseringen; Fastighets AB Balder, Fastighets AB LE Lundberg, Henry Ståhl Fastigheter AB, Hyresbostäder i Norrköping, Ikano Bostad, M2 Gruppen, Svenska Bostadsfonden, Telge Bostäder och Victoria Park.

Tillsammans har dessa bolag ett lägenhetsbestånd på 80 000 lägenheter spridda över hela landet. De hyreslägenheter som idag är lediga finns redan nu sökbara på boplatssverige.se.

- Tidigare har vi varit hänvisade till lokala bostadssajter men med Boplats Sverige kommer vi att nå ut till alla orter där vi har fastigheter idag, säger Magnus Andersson fastighetschef på Fastighets AB Balder. Syftet med Boplats Sverige är att göra det enkelt för bostadssökande att hitta hyreslägenheterna som finns lediga. Idag måste sökande registrera sig hos flera olika fastighetsägare för att få en god överblick över lediga bostäder eller använda marknadsplatser de behöver betala för.

Rikstäckande informationsspridning
För fastighetsbolagen innebär det att de enkelt, och på en rikstäckande nivå, ges möjlighet att sprida information om sina lediga hyresrättslägenheter med bilder, information och kontaktuppgifter. Den bostadssökande kan prenumerera på objekt enligt önskat urval. Varje fastighetsbolag hanterar själv tilldelningen av kontrakten enligt vanliga rutiner. Tjänsten är helt kostnadsfri för den bostadssökande och gäller endast förstahandskontrakt.

Största marknadsplatsen för hyresrätter redan från start med ambition att växa ytterligare
Det finns möjligheter för fler fastighetsägare att ansluta sig till Boplats Sverige och det pågår dialog med ett antal potentiella aktörer:

- Vi ser ett stort intresse bland fastighetsägarna att vilja vara med och presentera sitt lediga utbud på Boplats Sverige säger Mikael Georgsson, affärsutvecklingschef på Vitec. Vår kundbas utgörs av 1200 allmännyttiga och privata fastighetsbolag som totalt har ett bestånd på 2 miljoner hyreslägenheter. Många av våra kunder utrycker ett stort behov av att hitta enklare metoder för att hantera informationsspridning om sina lägenheter så vi ser en god potential för BoplatsSverige att växa. Vi har sedan tidigare byggt upp liknande marknadsplatser för lediga bostäder och lokaler däribland Objektvision, en portal för lediga kommersiella lokaler.

För mer information, kontakta:
Mikael Georgsson, affärsutvecklingschef på Vitec, Tfn 070-371 99 41
E-post: mikael.georgsson@vitec.se

Vitec är ett programvarubolag som erbjuder specifika affärssystem till den nordiska marknaden. Bolaget, med verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark växer i den mogna delen av programvarubranschen genom att konsolidera vertikala programvarusegment. Bland kunderna finns fastighetsmäklare, bygg- och fastighetsbolag, banker & försäkringsbolag, energibolag, hälsoföretag, bildelshandlare samt tidningsföretag.  Koncernens omsättning har vid halvårsskiftet 2014 en årstakt om 575 Mkr och har ca 400 medarbetare. Vitec Software Group AB(publ) är noterat på Nasdaq OMX, Stockholm.