Viximed AB

Ledande företag inom medicinsk hudvård köper VIXIMEDS webbaserade bildutvärderings-system.

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2016 14:23 CEST

GALDERMA har investerat i VIXIMEDS bildutvärderings-system som möjliggör tids och kvalitetsvinster samt lägre kostnader.

I många kliniska studier inom medicinsk hudvård tas bilder före, under och efter behandling av patienter. För att bedöma behandlingsresultatet som baseras på bilderna används läkare som blindad utvärderare. Tidigare har bilderna skrivits ut på papper inför utvärderingen med bl.a. varierande utskriftskvalitet.

Med VIXIMEDS lösning blir kostnaderna betydligt lägre och mer miljövänlig. Utvärderingen kan göras via webben utan att läkaren behöver vara fysiskt på plats. Andra fördelar är att kvalitén på bilderna bli högre och jämnare och tidsbegränsningar kan införas på de olika momenten i utvärderingen samt rapporter och resultat kan presenteras enkelt.

”VIXIMEDs långsiktiga engagemang och investeringar i medicinsk IT är en integrerad del av vår företagsstrategi för att öka kvalitén och sänka kostnader för våra kunder. Medicinska bilder och webbaserad medicinsk IT är en av vår specialitet och vi tycker samarbetet med GALDERMA är mycket givande", säger Emanuel Hillberg VD på VIXIMED

VIXIMED AB
SWEDEN
Phone +46 (0) 18 ‐18 66 33
info@viximed.se
www.viximed.se

VIXIMED är ett innovativt medicinsk IT företag med stor erfarenhet från sjukvården. Företagets mission är att ge sjukvården förutsättningar till en mer innovativ vård som i förlängningen förbättrar människors och djurs hälsa samt livskvalitet. VIXIMEDs affärsidé är att erbjuda nyskapande IT-system till sjukvården som förenklar och effektiviserar arbetet med medicinska bilder och ljud, dosdata och patientkontakter.

GALDERMA är ett globalt företag inom dermatologi som erbjuder innovativa lösningar på människors behov av medicinsk hudvård under livets olika faser. Produkterna i GALDERMAS portfölj finns tillgängliga i 100 länder och omfattar behandling av bland annat akne, rosacea, nagelsvamp, psoriasis, pigmentsjukdomar och hudcancer. Företaget samarbetar med hälso- och sjukvårdspersonal runt om i världen och är ledande inom forskning och utveckling av medicinskt beprövade lösningar. Anläggningen i Uppsala är GALDERMAS globala center för affärsområdet estetik & korrektion med verksamheter inom forskning, produktutveckling, tillverkning och marknadsföring.