innovaphone nordic AB

Ledande inspelningssystem för IP-telefoni – Starkt partnerskap ger nya möjligheter i Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2007 11:03 CET

För många branscher är det viktigt att kunna spela in telefonsamtal. Det främsta inspelningssystemet för telefoni kommer från det tyska bolaget ASC som är partner till IP-telefonibolaget innovaphone. När ASC nu får en svensk agentur genom Next Communication öppnas nya möjligheter för den svenska marknaden.

– Inspelningssystemet från ASC håller absolut världsklass. Det är till exempel det enda inspelningssystem i Europa som räknas vid rättegångar. I och med ASCs nya agentur blir systemet också mer lättillgängligt för den svenska marknaden, säger Kent Jensen, Nordenansvarig för innovaphone.

Att spela in telefonsamtal är till exempel vanligt i samband med bankaffärer, för aktiemäklare och för larmcentraler. Men det används också av branscher som blir hotade genom telefonen.

– Både vi och ASC ser stor potential i den svenska marknaden för den här sortens produkter. Vi har många bra och gemensamma case från andra länder som vi nu ska dra erfarenhet av här i Sverige, säger Kent Jensen.

ASC och innovaphone har tillsammans utvecklat ett unikt inspelningssystem anpassat för IP-telefoner. Systemet sitter integrerat i innovaphones telefon IP200 och kan spela in både IP-telefoni och traditionell telefoni. Man har möjlighet till automatisk inspelning av alla in- och utgående samtal, vilket aktiveras så snart ett samtal påbörjas. Man kan också själv välja när en inspelning ska ske genom att aktivera den genom en knapp. När inspelningen görs får användaren löpande information på telefonens display. Till systemet finns också en lättanvänd webbaserad applikation där inspelningarna hanteras och redigeras. Mjukvaran fungerar bra med både Windows och Linux och upptagningen blir kostnadseffektiv eftersom all samtalsinformation kommer via H.323.

ASC
ASC är en ledande tillverkare av integrerade kommunikationsinspelningar av telefoni. Företaget har 40 års erfarenhet av system för kommunikation. ASC har mer än 20 000 installationer i över 60 länder.

Next Communication
Next Communication är ett helägt dotterbolag till Svensk Säkerhetsvideo AB. Företaget distribuerar video- och audioövervakningssystem med fokus på IT-marknaden med närliggande branscher.

Kontakt:
Kent Jensen
Nordenansvarig
innovaphone nordic AB
tel: +49 7031 73009 15
mob: +49 172 1306970
e-post: kjensen@innovaphone.com
webb: www.innovaphone.com

innovaphone nordic AB är dotterbolag till det tyska innovaphone AG och erbjuder det senaste inom IP-telefoni. Jämfört med tillverkare av traditionella telefonväxlar och nätverksleverantörer, koncentrerar sig innovaphone huvudsakligen på utveckling, produktion och distribution av IP-telefonilösningar.

Företaget är en av få som implementerar ren IP-telefoni utan kompromisser. Samtliga VoIP-lösningar från innovaphone stödjer oberoende standards som SIP och H.323. Detta garanterar fullt ut samtliga fördelar med IP-telefoni – så som flexibilitet, effektivitet och säker investering.

Under flera års intensiva utvecklingsarbete, skapade innovaphone en produktportfölj på högsta teknologiska nivå. Den första VoIP-Gatewayn (IP400) lanserades 1998, ett år efter att företaget grundades. Sedan lanserades även VoIP-Gatewayn IP3000 i januari 2000 och första IP-telefonen IP200, 2 månader senare. Kärnprodukten är IP-växeln - innovaphone PBX.

innovaphone AG grundades 1997 av fem pioniärer med ISDN bakgrund. Företagets huvudkontor ligger i Sindelfingen (Tyskland). Närmare 50 anställda finns på olika kontor i Sindelfingen (Headquarter), Hanover (Training Center), Berlin, Bozen, och Eksjö.

innovaphones produkter säljs idag i alla Europeiska länder. Några exempel på företag som använder sig av innovaphones VoIP-produkter är: Tallink, Power Elektro, Dresdner Bank, VW-Training Centre, Universitet Bremerhaven, Baltika Group, Flinkenberg.