Swisslog AB

Ledande tysk livsmedelsleverantör av ekologiska produkter sätter sin tilltro till Swisslog

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 14:23 CEST

Alnatura har vuxit kraftigt under de senaste åren, både nationellt och internationellt. De har över 65 ekologiska stormarknader ("Alnatura Super Natural Markt") som finns över hela Tyskland. Deras mål är att skapa en genomtänkt logistik med fokus på miljöaspekten. För att kunna hantera den framtida tillväxten måste Alnatura öka kapaciteten ytterligare. Den nya lagerlösningen kommer att öka effektiviteten vid hanteringen av pallar som ska levereras till butik.

- Vi ser verkligen  fram emot det här projektet där vi kommer att ge kunden den kompetens och erfarenhet som vi har fått genom vårt fokus på just den här branschen, förklarar Daniel Fink, VD för Swisslogs Warehouse & Distribution Solutions division.

Fokus på att en uthållig miljö

Swisslog är en totalintegratör av själva leveransen och hjälper till med utformning, genomförande och driftsättning av det nya lagret, både vad gäller konstruktion och installation av materialhanteringsutrustning. Alnatura fokuserar på att arbeta för en uthållig miljö, vilket märks vid valet av material. Man har valt att använda sig av trämaterial på ställage och i en stor del av byggnadskonstruktionen. Detta ger dem en unik energieffektivitet i själva utrustningen som används i deras nya projekt. Den nya anläggningen beräknas tas i drift under första halvåret 2014.

Om Swisslog

Swisslog är en global leverantör av integrerade logistiklösningar för lager, distributionscentraler och sjukhus. Den omfattande tjänsteportföljen innehåller allt från uppbyggnad av komplexa lager och distributionscentraler till att implementera Swisslogs egen programvara. Därutöver tillhandahåller Swisslog interna logistiklösningar för sjukhus liksom programvara och konsulttjänster inom SCM-området.

Med Swisslogs lösningar optimeras kundernas produktions-, logistik- och distributionsprocesser för en bättre flexibilitet, respons och kvalitet samtidigt som logistikkostnaderna hålls nere. Med mångårig erfarenhet av utveckling och realisering av integrerade logistiklösningar tillhandahåller Swisslog den expertis som kunder i fler än 50 länder förlitar sig till.

Huvudkontoret ligger i Buchs/Aarau i Schweiz. Swisslog har för närvarande cirka 2 000 anställda i 20 länder. Swisslog finns på den nordiska marknaden som en stark lokal aktör med cirka 300 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Koncernens moderbolag, Swisslog Holding AG, är listat på SWX Swiss Exchange (värdepappersnummer 1232462, Telekurs: SLOG, Reuters: SLOG.S). Gå också gärna in på www.swisslog.com .