Stiftelsen Barnens Dag

Lediga kolloplatser på Barnens Ö Behovet av sommarkollo är stort.

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2011 15:26 CEST

Olika former av kollo finns i hela landet men det är en stor variation mellan hur olika kommuner lägger upp verksamheten samt i vilken omfattning man genomför kollo. Från Stockholm åker  drygt 4 500 barn på kollo varje år. Till en av de äldsta och största kolloanläggningarna, Barnens Ö i Stockholms norra skärgård, har sommarlovsfirande barn och ungdomar mellan 9-16 år kommit sedan tidigt 1900-tal.

Kolloverksamhet är ingen modern företeelse utan startade redan på 1880-talet i samband med folkskolans intåg. På den tiden låg utbildningsväsendet under kyrkan och präster och lärare startade tillsammans ”sommarlovsföreningar” där kollekt samlades in för att skicka stadsbarn till landet för att få frisk luft, få vara barn och få möjlighet att bygga upp sin hälsa. År 1905 byggdes det första huset för kollo på Barnens Ö. Idag bedrivs verksamheten av Stiftelsen Barnens Dag med uppgiften att främja verksamheten för barn och ungdom samt att äga och förvalta egendomarna.

Platser kvar
Nu på Söndag åker de första kullarna av kollobarn ut till Barnens Ö och de första veckorna fram till midsommar är i stort sett fullbelagda. Det har dock visat sig att det finns platser kvar senare under sommaren, kolloplatser som nu finns att tillgå för den intresserade.

-          Våra kollogårdar är till för barn och unga, säger Niklas Rubin, verksamhetsansvarig, Stiftelsen Barnens Dag, självklart vill vi ha fullt överallt. Kollo är ett perfekt tillfälle att få komma iväg från stan, träffa nya kompisar och uppleva fiske, grillkvällar, bad och äventyr och allt annat som hör kollolivet till

-          Under de senaste åren har vi märkt att intresset för kollo ökar och att allt fler barn och föräldrar upptäcker kollo och alla positiva möjligheter som kollo innebär. För många är det ett bra sätt att få ihop sommarplaneringen för hela sommarlovet.

-          Antingen kan man söka en kolloplats som privatperson via vår sajt www.kollo.nu, där erbjuder vi restplatser men framför allt kan vi nu kommuner och organisationer höra av sig om kolloplatser. Man kanske har en grupp barn i kommunen som man verkligen tycker borde få åka iväg i sommar – då  är det bara att kontakta oss så sätter vi ihop ett förslag som man kan erbjuda sina invånare med behov av kollo.

För ytterligare information, kontakta:
Niklas Rubin, verksamhetsansvarig, Stiftelsen Barnens Dag, niklas.rubin@stbd.se, 076-1243904

www.kollo.nu
www.stbd.se