Nobel Biocare Holding AB

Ledningsförändringar på Nobel Biocare

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2004 10:31 CEST

Nobel Biocare, världsledande på innovativa, estetiska dentala lösningar, har idag aviserat följande ledningsförändringar. Marty J. Dymek avgår som Marknads- och försäljningschef för USA, Kanada och Latinamerika och kommer att lämna företaget den 1 juli 2004. Den 7 juni 2004, kommer Kevin L. Mosher att tillträda som Marknads- och försäljningschef för USA, Kanada och Latinamerika. Vidare har Harrieth Sundaeus, för närvarande Ekonomidirektör, utsetts till Chef för Internrevision med tillträde den 1 augusti 2004. Från samma datum kommer Dr. Thomas F. Bögli att överta posten som Ekonomidirektör.

Kevin L. Mosher har en omfattande erfarenhet från befattningar inom försäljning och marknadsföring från hälsovårdssektorn på bl a Baxter och Johnson & Johnson. Han kommer närmast från befattningen som VD för Masimo Americas, ett privat medicintekniskt företag som tillverkar minimalinvasiva patientövervakningssystem. Mosher kommer att börja på Nobel Biocare den 7 juni 2004. Heliane Canepa, koncernchef, kommer under en övergångstid att tillbringa en stor del av sin tid i USA.

Harrieth Sundaeus, för närvarande Ekonomidirekör, med bakgrund som Auktoriserad revisor och stor erfarenhet av internationella revisions- och konsultuppdrag, har utsetts till Chef för Internrevision från den 1 augusti 2004. Hon kommer i sin nya position att rapportera till styrelsens ordförande och koncernchefen.

Thomas F. Bögli har mångårig erfarenhet från financhefsbefattningar inom olika läkemedels- och IT-företag. Han kommer närmast från befattningen som Ekonomidirektör för Von Roll Group, ett industrikonglomerat i Zürich. Bögli börjar på Nobel Biocare den 17 maj 2004 och kommer under de närmaste månaderna att sätta sig in i företagets verksamhet och sin nya befattning innan han tar över ansvaret som Ekonomidirektör den 1 augusti 2004.

NOBEL BIOCARE HOLDING AG

Heliane Canepa

Pressmeddelandet kan laddas ner från medföljande länk:

Nobel Biocare är ett innovativt, medicintekniskt företag som är världsledande producent av innovativa estetiska ersättningar för förlorade tänder med sina varumärken Brånemark System®, Replace(TM), NobelPerfect(TM) och NobelDirect(TM) (dentala implantat) samt Procera® (individuellt utformad protetik).
Nobel Biocare är en komplett leverantör av restorativ tandvård, med ett brett produktprogram som omfattar tandkronor, broar och implantat, liksom utbildningsprogram och kliniskt dokumenterade behandlingskoncept.
Nobel Biocare har 1 428 anställda och 2003 uppgick den totala försäljningen till 334 MEUR.
Företagets operativa huvudkontor finns i Göteborg och produktionen sker i Sverige och USA.
Nobel Biocare har egna försäljningsorganisationer i 28 länder.
Aktierna i det schweiziska moderbolaget Nobel Biocare Holding AG är noterade både på den schweiziska börsen SWX och på Stockholmsbörsen.

Nobel Biocare Holding AG, Postfach 8058 Zurich-Flughafen, Switzerland
Tel +41 43 211 5330, e-mail suha.demokan@nobelbiocare.com