Daimler Sweden Aktiebolag

Ledningsgruppen för DaimlerChrysler positiva till visst samarbete om små bilar

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 11:02 CET

Ledningsgruppen för DaimlerChrysler godkände på tisdagen ett begränsat samarbete om utveckling av små bilar tillsammans med kinesiska Chery Motor Company.

Överenskommelsen är avhängig ett godkännande av den kinesiska regeringen men underskrivandet av avtalet förväntas ske i slutet av mars. Det begränsade samarbetet syftar till att Chery-tillverkade bilar primärt skall distribueras i Nordamerika och Västeuropa under varumärken tillhöriga Chrysler Group.

Chrysler Group framhåller att det begränsade samarbetet ökar möjligheterna för företaget att spela en mer framträdande roll på den internationella bilindustriscenen genom att snabbare erbjuda modeller i nya segment till lägre kostnad.

Den typen av små bilar ger Chrysler Group möjlighet att tävla i segment som märkena för närvarande inte tävlar i och som är synnerligen viktiga på marknader där pris- och bränsleekonomi spelar stor roll. Cirka 67 procent av all bilar som säljs utanför Nordamerika återfinns i de segmenten. Chrysler Groups viktiga konkurrenter i USA och Västeuropa har motsvarande överenskommelser med asiatiska tillverkare av bilar i de segmenten.

För ytterligare information:
Sverker Dahl
E-mail: sverker.dahl@daimlerchrysler.com
Mobil: 0705 - 91 55 00

INTERNET - FRIA DIGITALA BILDER
Denna release kan laddas hem på Internet på adress http://www.dcpress.info