Ledstiernan AB

Ledstiernan säljer sin ägarandel i Interpeak till Wind River Systems Inc.

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 16:19 CET

Ledstiernan AB (publ) meddelade idag att de, tillsammans med övriga aktieägare, har kommit överens om att sälja sina aktier i Interpeak AB till Wind River Systems Inc. Ledstiernans ägarandel uppgår till 19,9% och andelen av köpeskillingen uppgår till 30 MSEK, vilket medför en vinst av investeringen i Interpeak om ca 17 MSEK.

Interpeak AB är teknikledande inom området kommunikations- och säkerhetsprotokoll för inbyggda system. Bolagets produkter, som säljs till industriella kunder genom återförsäljare och distributörer återfinns bl.a. i kameror, mobiltelefoner, nätverksprodukter och bilar.

Wind River Systems Inc, världsledande leverantör inom embedded technology och DSO (Device Software Optimization), är noterat på Nasdaq börsen och har ett marknadsvärde på drygt en miljard USD. Bolaget omsätter 266 miljoner USD.

"Under vår ägarperiod har Interpeak haft hög tillväxt och etablerat sig som det tekniskt ledande företaget i sin nisch", säger Ulf Ivarsson, Senior Adviser på Ledstiernan AB. "Det nära samarbetet med Interpeaks grundare och övriga ägare har medfört att bolaget kunnat fokusera på att utveckla verksamheten på ett optimalt sätt. Det har lett till ett stort intresse från industriella aktörer såväl i Sverige som internationellt. Att Wind River, som är internationellt marknadsledande, nu förvärvar Interpeak är ett kvitto på kvalitet och värden i bolagets produktportfölj och kundbas".

"Vårt partnerskap med Ledstiernan och SEB Företagsinvest har gjort det möjligt för oss att utveckla Interpeaks verksamhet på ett framgångsrikt sätt", säger Johan Fornaeus, VD i Interpeak. "Vi uppskattar våra ägares stöd under åren. Samtidigt är vi nu glada över att kunna ta nästa steg tillsammans med Wind River. De har en djup industrikännedom och erbjuder Interpeak den bästa miljön att fortsätta utvecklas".

För ytterligare information
Ulf Ivarsson, Senior Adviser, Ledstiernan AB, tel: 08 545 035 00, mobil: 0705 91 28 95, e-post: ulf.ivarsson@ledstiernan.se
Alf Blomqvist, VD, Ledstiernan AB, tel: 08 545 035 00, mobil: 0733 14 97 00, e-post: alf.blomqvist@ledstiernan.se

Om Interpeak
Interpeak är teknikledande inom området kommunikations- och säkerhetsprotokoll för inbyggda system. Bolagets produkter, som säljs till industriella kunder genom återförsäljare och distributörer återfinns bl a i kameror, mobiltelefoner, nätverksprodukter och bilar. Under 2005 blev Interpeak rankat som Sveriges näst snabbast växande teknikföretag i Deloittes Fast 50 ranking och nummer 40 i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). Vidare blev Interpeak invalt som medlem i WiMAX Forum. www.interpeak.se

Om SEB Företagsinvest
SEB Företagsinvest är riskkapitalenheten i SEB, en ledande Nordisk och Nordeuropeisk finansiell institution. SEB Företagsinvest har gjort över 70 investeringar och 30 exits sedan starten 1995. Med en organisation på 15 personer i Stockholm, Göteborg och Malmö gör SEB Företagsinvest investeringar i tillväxtbolag inom Teknologi och Life Science.
www.foretagsinvest.seb.se