Ledstiernan AB

Ledstiernanbolaget North Node förvärvar ABB Metering

Pressmeddelande   •  Maj 26, 2003 10:56 CEST

Ledstiernans portföljbolag North Node förvärvar ABB Metering i Karlskrona för 13,9 Mkr. Det nya bolaget SVM North Node blir ledande på den svenska marknaden för elmätning och har också betydande verksamheter i Norge och Tyskland. SVM North Node beräknas att under 2003 omsätta ca 121 Mkr. Lönsamhet på månadsbasis beräknas att uppnås under slutet av året då kostnadssynergier om drygt 10 Mkr kommer att gälla fullt ut. Med början i 2004 antas betydande synergier på marknadssidan att öppna ökade möjligheter till tillväxt och lönsamhet för SVM North Node.

Ledstiernan har fram till idag investerat 19,4 Mkr och äger 45% av North Node. I SVM North Node kommer Ledstiernan att investera ytterligare 10 Mkr och äga mellan 45-50% av aktierna. Ledstiernan har saminvesterat med Telenor Ventures, dvs. lika stora belopp till samma villkor, i North Node vilket också kommer att gälla i SVM North Node.

Det nya bolaget kommer att ha 76 anställda. Göran Skyttvall, tidigare VD för North Node och dessförinnan Försäljningschef för Ericssons mobiltelefonverksamhet i Japan, blir VD och Mats Cederholm, ordförande i Sveriges Fastighetsägareförening samt även styrelseledamot i Graningen, blir bolagets styrelseordförande.

De hårdare kraven på rättvisa elräkningar öppnar nu en stor europeisk marknad för mätning av bland annat el-, vatten och fjärrvärme. Bara i Sverige uppskattas marknadsvärdet för North Node till uppemot
6 miljarder kronor. Det är bakgrunden till att North Node förvärvar ABB Metering i Karlskrona. Ett exempel är Vattenfall som i förra veckan kom med besked att man avser installera moderna elmätare till samtliga 900 000 kunder. North Node är med i upphandlingen av de första 300 000 mätarna som nu är inne i sitt slutskede.

Vid större upphandlingar och projekt samarbetar SVM North Node med större aktörer såsom IBM,
Landis & Gyr, ABB och Bravida. Med IBM har North Node ett distributionsavtal där IBM installerar, driftar, supportrar och finansierar produkterna.

- Bolagen passar varandra som hand i handske. North Node har den tekniska plattformen och den tekniska spetskompetensen för energimätning, ABB Metering har kundbasen, erfarenheten och marknadskompetensen. Det är nyckeln till att komma in brett och fort på det här segmentet av energimarknaden, säger Johan Wachtmeister, VD i Ledstiernan som är huvudägare i North Node.

Kontaktpersoner:
Johan Wachtmeister, VD Ledstiernan, tel: 08-45 035 00 mobil 0708-78 41 20