Lefant AB

LEFANT lanserar hård och tunn kopparfärg för Östersjön

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2012 19:15 CET

Sedan Kemikalieinspektionen förra året gjorde en regeländring rörande kopparinnehållande bottenfärger, har det från och med säsongen 2012 återigen blivit tillåtet att använda kopparfärger på östkusten. Den svenska bottenfärgstillverkaren LEFANT har valt att göra en omregistrering av sin befintliga västkustfärg LEFANT Nautica Copper så att den nu även är tillåten för användning på östkusten. Nautica Copper är en tunn och hård kopparfärg som inte polerar eller bygger tjocka lager.

- Vi har alltid trott på att folk vill ha en hård och tunn färg framför tjocka polerande färger. Något som definitivt har bekräftats efter det positiva mottagande vi har fått på vår hårda färg Nautica Copper när vi gick ut med att den nu även fick användas på östkusten, säger LEFANT:s VD Andreas Bigner.

LEFANT som en gång i tiden skapade den populära kopparfärgen VC17m har valt att fortsätta med kopparfärger som bygger på samma principer nu som då. De är effektiva, tunna och hårda. LEFANT Nautica är den enda hårda kopparfärgen med kopparoxid som i nuläget är tillåten på östkusten.

- Det var min far Christian Bigner som utvecklade VC17m en gång i tiden och nu blir det som att historien upprepar sig när vi lanserar vår hårda färg Nautica Copper på östkusten medan konkurrenterna väljer att satsa på polerande färger, berättar Andreas Bigner.

Behovet av polerande färger på östkusten kan ifrågasättas enligt Andreas Bigner i och med att beväxtningstrycket på östkusten som bekant är mildare än på västkusten.

- På östkusten finns det ingen anledning att använda sig av polerande färger då koppar i sig själv är en effektiv biocid. Vår hårda och tunna färg Nautica Copper har ett mer än fullgott beväxtningsskydd på östkusten och framför allt slipper man problemen med de polerande smetande färgerna som bygger tjocka lager efter några säsonger.

Säsongen 2012 kommer LEFANT Nautica Copper att säljas till introduktionspriset 279 kr (ord. pris 399 kr).

För mer information och kontakt:

Andreas Bigner, VD LEFANT, andreas@lefant.se, 070-1907774, lefant.se

LEFANT AB är ett familjeföretag beläget på Lidingö i Stockholms skärgård. Vi har 30 års samlad erfarenhet inom utveckling och framställning av bottenfärger samt båtvårdsartiklar. LEFANT AB är företaget som utvecklade VC17m som sedan såldes till International på 1980-talet.