Farhang

Legendarisk ensemble gästar Kulturhuset i Stockholm för första gången i Sverige.

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2011 12:00 CET

En av Irans ledande musikensembler förenas med de legendariska vokalisterna Alireza Ghorbani och Naser Razzazi för en magnifik afton med musik inspirerad av sufiska traditioner. Familjen Pournazeri bildade Shams Ensemble med visionen att återskapa den förlorade musiktraditionen kring stränginstrumentet tanbur genom kompositioner som sammanför tanbur med andra klassiska instrument.

Gruppen spelade en längre tid under namnet Shams Tanbur Ensemble och blev oerhört populära både i Iran och internationellt men ändrade namnet till Shams Ensemble efter att ha lagt till traditionell och kurdisk musik till repertoaren.

Ensemblen leds av Kaykhosro Pournazeri, som också komponerar all musik, och består av utsökta musiker, bland andra två söner till Pournazeri. Solister i denna konsert är de två stora sångarna Alireza Ghorbani och Naser Razzazi. Shams har genomfört över 300 bejublade konserter världen över, bland annat USA, Kina, Mellanöstern, olika länder i Europa och kommer nu för första gången någonsin till Sverige och Stockholm.

När: 25 november klockan 19.30
Var: Kulturhuset i Stockholm

Besök www.kistaworldmusic.com för pressbilder samt mer information.

För pressackreditering kontakta Rostam Mirlashari, producent av Kista världsmusikfestival.
rostam@farhang.nu

Bakgrund
Kista Världsmusikfestival vill kasta ljus över Kista som en smältdegel av kulturer, religioner, språk och nationaliteter där det demokratiska mötet mellan olika aktörer (befolkningen, företagare och den offentliga sektorn) skapar nya förutsättningar för nyskapande. Festivalen som arrangerats tio år i rad har ursprungligen fötts ur visionen att skapa en permanent scen för världsmusik i Kista och etablera området som en nordisk scen för folk- och världsmusik.

Farhang grundade festivalen 2001 tillsammans med Kungliga musikhögskolan och Kista stadsdelsförvaltning i samarbete med andra lokala arrangörer med hopp om att på längre sikt skapa en permanent scen i Kista och med avsikten att sätta Kista på den kulturella kartan. Det är en vision som vi fortfarande bär med oss och som vi vet att vi delar med många andra.

Rostam Mirlashari
Producent
rostam@farhang.nu
070-496 89 62

Föreningen Farhang bildades 1995 med målet att bygga broar mellan människor med olika kulturella bakgrund. Farhang (”kultur” på persiska) strävar efter att skapa förståelse mellan kulturer genom konserter, festivaler och andra evenemang. Utöver detta försöker Farhang uppmuntra möten mellan utländsk och inhemsk kultur och bidra till att stödja processer där olika musiktraditioner möts och skapar något nytt tillsammans.

Förutom Eldfesten, Nouruzturnén, dansfestivalen Movement in Exile och Kista Världsmusikfestival som är de fyra stora evenemangen så anordnar Farhang ett tiotal enstaka konserter, seminarier och föreställningar varje år.