Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter

Legendarisk vitrysk musiker till Uppsala för exklusiv spelning

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 12:42 CET

Den 25 februari kl 19 spelar den vitryske artisten Zmitser Vajtsiusjkevitj på Hugos kafé i Uppsala. Vajtsiusjkevitj är en av de främsta kulturpersonligheterna i dagens Vitryssland och en modern legend på landets alternativa musikscen. I Sverige är han sedan i höstas aktuell på Östgruppens samlingsskiva "Messages from Belarus".

Zmitser Vajtsiusjkevitj är en förgrundsfigur på den vitryska alternativmusikscenen, där han sedan 1990-talet släppt ett stort antal album med olika stilar som spänner från folkmusik, tangoliknande stycken, till visa och traditionell rock. Vajtsiusjkevitj medverkar på samlingsskivan ”Messages from Belarus” som Östgruppen gav ut hösten 2009 till stöd för föreningsfriheten i Vitryssland. Det är den första skiva någonsin med vitrysk musik som ges ut i Sverige.

- Det känns stort och otroligt roligt att vi fått chansen att bjuda in Vajtsiusjkevitj till Sverige, säger Martin Uggla, ordförande i Östgruppen.

Vajtsiusjkevitj har blivit legendförklarad för två album han spelade in under 1990-talet. Utöver dem har han bland annat kritikerrosat tonsatt diktsamlingar av Majakovskij på ryska och nobelpriskandidaten Baradulin på vitryska.

- Vitrysk högkvalitet når Uppsalas nya musikhörn, under blå skåpet på Hugos kaffe & deli. Det är inte varje dag. Men faktum är att en annan artist som medverkar på skivan kom för en spelning i Stockholm förra året, så det bådar gott för att vi faktiskt kan börja ta vettig del av det som händer nere i Centraleuropa, säger Hanna Söderbaum, projektledare för Messages from Belarus.

Vajtsiusjkevitj finns tillgänglig för intervjuer i samband med spelningen. Konserten i Uppsala är ett samarrangemang mellan Forum Syd och Östgruppen. Vajtsiusjkevitj ger även en konsert i Stockholm, den 26 februari. Provlyssna på Zmitser Vajtsiusjkevitj och ”Messages from Belarus” på  www.myspace.com/messagesfrombelarus. I Uppsala finns skivan till försäljning på Örat.

För mer information och bokning av intervju kontakta:
- Martin Uggla, ordförande, Östgruppen för demokrati och mänskliga rättigheter, 0709-41 17 02, uggla@ostgruppen.se
- Hanna Söderbaum, projektledare, Östgruppen, 0730-48 85 31 hanna.soderbaum@ostgruppen.se
www.ostgruppen.se

www.vitryssland.wordpress.com

Östgruppen verkar för demokrati och mänskliga rättigheter i Östeuropa och Centralasien. Vi samarbetar med och stödjer organisationer i regionen. Vi sprider information och bildar opinion i Sverige.

Fotnot: Östgruppen driver sedan två år tillbaka ”Kampanj 193” till stöd för föreningsfrihet i Vitryssland. ”Messages from Belarus” är utgiven inom kampanjen. Mer information finns på www.ostgruppen.se/193.php