Tura Scandinavia AB

Legendariska lurar fyller 25 – varför är Koss Porta Pro så enormt populära i Sverige?

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 11:42 CET

Hörlurar är årets julklapp i teknikens värld, och hetast i högen är klassikern Porta Pro. Den lätta luren med det tunga ljudet firar 25-årsjubileum med att slå rekord. Under det gångna året har över 200 000 Porta Pro-lurar sålts – enbart i Norden!
– Sverige är vår absolut bästa marknad. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför, säger Michael J Koss, ägare och VD på amerikanska Koss Corporation.

1984 var ett märkesår för både musik och teknik. Bruce Springsteens ”Born In The USA” dominerade topplistorna, Madonna slog igenom och Sonys Walkman Pro blev standard för portabla musikspelare. Samma år lanserades vad som kom att bli världens mest älskade hörlurar.

Koss Porta Pro var närmast perfekta redan från start. Suverän passform, grymt ljud, smidigt hopvikbara och dessutom till ett förbluffande bra pris. Försäljningssuccén var knappast överraskande.

Och varför ändra ett vinnande koncept? 25 år och miljontals sålda lurar senare har amerikanska Koss i princip inte gjort några avsteg från originalet. Jubileumsversionen Koss Porta Pro Limited Edition från 2009 levereras visserligen i en påkostad box (inklusive samlarmynt), men det är samma klassiska kvalitetsprodukt som gett Porta Pro kultstatus bland musik- och teknikälskare.

ElektronikBranschen utsåg nyligen hörluren till Årets Julklapp i branschen, och hos Koss nordiska distributör Tura Scandinavia AB i Kungsbacka råder bråda dagar för att leverera Porta Pro till jultomtar över hela Norden.

Faktum är att de nordiska länderna svarar för ungefär hälften av alla Koss Porta Pro som säljs i världen. Sedan Tura Scandinavia blev distributör för Koss har man sålt över en miljon Porta Pro på den nordiska marknaden, varav hela 200 000 exemplar bara i år.

– De har alltid varit populära men nu känns det som om en ny generation har upptäckt Porta Pro, säger Jo-Petter Kjelstedt, brand manager för Koss hos Tura Scandinavia. De flesta unga använder hörlurar nästan dagligen och Porta Pro är svårslagna med sin kombination av pris, kvalitet och komfort.

Som en hyllning till den 25-årsjubilerande kultluren har Sveriges ledande musikjournalist Jan Gradvall sammanställt en lista med 25 låtar som format och speglat de senaste 25 åren. Listan kommer att presenteras som en jubileumskalender med en ny låt för varje dag, från 7 december och fram till nyårsafton. Detta sker på Koss Porta Pros svenska fansida på Facebook (www.facebook.com/portapro). Där kan fansen dessutom vinna jubileumsversionen av de klassiska hörlurarna genom att själva skapa en lista i Spotify med 10 låtar från de senaste 25 åren.

Kontakta Fredrik Dahlgren, försäljnings- och marknadsansvarig på Tura Scandinavia, för mer information: 0733-51 52 95 eller fredrik.dahlgren@turascandinavia.com

Tura Scandinavia AB är ledande nordisk distributör av tillbehör inom ljud & bild, data, foto & video, gaming, hem & fritid, mobil och gps. Vår filosofi är brett sortiment, starka varumärken och snabba leveranser. Företaget grundades i Göteborg 1976 och bedriver idag verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Huvudkontoret ligger i Kungsbacka och logistikcentret i Nässjö, Sverige. Totalt arbetar 135 personer på Tura Scandinavia AB som omsätter strax under en miljard svenska kronor. Vår vision är att vara den bästa och mest inspirerande partnern för våra återförsäljare.