Leif Pagrotsky: Centerns politik är ungdomsfientlig

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 09:27 CEST

Utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky besökte idag SFS fullmäktige i Örebro. I samband med detta kommenterade han Maud Olofssons nya utspel om ungdomsarbetslösheten.

- Centerpartiet har en mycket konsekvent politik för att försämra för ungdomar. Bort med anställningstryggheten. Nej till fler högskoleplatser. Sänkta kunskapsambitioner på gymnasiets yrkesprogram. Listan kan göras lång.

- Jag förstår mig inte på centerns förslag för att komma till rätta med arbetslösheten. Först vill partiet avskaffa de fasta anställningar för ungdomarna. Sedan ska man ge bonus för just de fasta anställningarna? Hur går det ihop?

- Ännu en gång undviker Olofsson själva huvudfrågan. Varför ska anställningsskyddet för ungdomar tas bort? Det saknas skäl att diskriminera ungdomar genom att ge dem andra och sämre villkor än övriga befolkningen.

- Extra konstigt är det när en kvinnlig partiledare som Olofsson föreslår att all anställningstrygghet för människor under 26 år ska tas bort. Förstår hon hur detta kommer slå mot till exempel gravida kvinnor? Anser Maud på fullaste allvar att gravida kvinnor har en för stark ställning på den svenska arbetsmarknaden idag?

- När du var politiskt sakkunnig i ett borgerligt styrt Arbetsmarknadsdepartement för tolv år sedan var långtidsarbetslösheten bland ungdomar tio gånger högre än idag. Antalet öppet arbetslösa var nästan tre gånger fler jämfört med idag och det fanns cirka fyra gånger fler personer i arbetsmarknadsåtgärder. Jag vill inte att du ska förstöra det så för svenska ungdomar igen.

Fakta om arbetslösheten:

Antal människor i åtgärder. Mars 1994: 101 835 Mars 2006: 28 900

Antalet arbetslösa: Mars 1994: 92 319 Mars 2006: 33 707

Källa: AMS månadsstatistik.

Sedan socialdemokraterna tog över 1994 har antalet ungdomar som är långtidsarbetslösa (arbetslösa mer än 100 dagar) sjunkit från 25 000 till 2 500. Samtidigt har det skapats 300 000 nya jobb i Sverige.