Utrikespolitiska föreningen

Leif Pagrotsky gästar Utrikespolitiska föreningen i Uppsala

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 12:22 CET

Måndagen den sjunde november gästar f.d. handels-och näringsminister (S) Leif Pagrotsky Utrikespolitiska föreningen i Uppsala. Föredraget Eurokrisen: en ekonomisk, politisk eller moralisk kris? kommer beröra den aktuella krisen där Pagrotsky bland annat har varit rådgivare till den grekiska regeringen.

Föredraget är i Sal IX i Universitetshuset, Biskopsgatan 3 Uppsala. Det börjar klockan 19.15. Alla UF-medlemmar kommer in gratis. Om du inte är UF-medlem kan medlemsskap tecknas i anslutning till föredraget. Det kostar 100 kr, är giltigt i två terminer och innefattar även en prenumeration av vår tidning Uttryck. Vill du bara lyssna på detta föredrag är inträdet 30 kr för enstaka föredrag.

Den politikintresserade har väl knappast kunnat missa att euron är i kris. Under hösten har den statsfinansiella krisen gjort det ekonomiska klimatet osäkert. Grekland är inte det enda landet med stora problem för tillfället och dessa problem kan få stora konsekvenser för såväl eurosamarbetet som för hela EU. För svensk del har det bland annat inneburit att Riksbanken inte kommer att höja styrräntan från 2 procent under detta år.

Leif Pagrotsky är utbildad ekonom och sedan länge aktiv socialdemokratisk politiker. Han har under sin politiska karriär bland annat varit statssekreterare i finansdepartementet, handelsminister och kulturminister.

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                 073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                            070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                 070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se