Folkpartiet

Leijonborg i Skellefteå: Nej gör att Sverige kommer sist

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2003 15:02 CEST

- De flesta nya EU-medlemmarna har goda chanser att få euron före Sverige om vi säger nej i september. Länder som Litauen, Lettland och Slovenien uppfyller redan nästan alla krav och flera andra ligger nära. Alla de nya vill ha euron och många siktar på att få den nya valutan runt 2007. En sannolik utveckling vid ett nej är att svenskarna får den nya valutan sist eller nästan sist av de 450 miljoner människor som inom några år kommer att handla med euron.

Det konstaterade fp-ledaren Lars Leijonborg på måndagen när han i Skellefteå presenterade rapporten "Nästan alla går med ? varför ska Sverige stå utanför?"

- Stödet för euron ökar i de länder som infört den. I alla folkomröstningar i de nya länderna har "ja" vunnit stort ? det har också gällt euron. Inför dessa fakta borde många ställa frågan till nej-sidan: Hur kan något som är så dåligt vara så populärt?

Rapporten "Nästan alla går med ? varför ska Sverige stå utanför?" bifogas som pdf-fil samt finns på folkpartiets hemsida www.folkpartiet.se

Joakim Bergström, Pressekreterare
08 - 786 45 82, 070 - 772 74 47