Folkpartiet

Leijonborg om Skandia-affären

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2003 20:17 CET

Fp-ledaren Lars Leijonborg om Skandia-affären:

- Upprörd och besviken. Det är mina spontana känslor inför det som nu uppdagas från försäkringsbolaget Skandia. Upprörd därför att girigheten inom topptrion uppenbarligen varit utan gräns. Besviken därför att allmänhetens tilltro till fri företagsamhet undergrävs i en tid då vi skulle behöva mycket mer av av den varan.

- Detaljerade politiska slutsatser bör få anstå tills processen gått vidare - nu väntar ju uppenbarligen också en rättslig prövning. På ett allmänt plan aktualiseras ägarfrågor och ägaransvar. Hur kan det omfattande institutionella ägandet balanseras av starka privata ägare? Vad kan göras för att stärka de små aktieägarnas ställning? Kan mer göras för att förmå de institutionella ägarna, som olika pensionsstiftelser, att ta ett långsiktigt ägaransvar? Bör fler ärenden föras till bolagsstämman än lagen idag stipulerar? Staten har ju också anledning att fråga sig om den kontroll Finansinspektionen ska utöva har varit tillräckligt bra.

- Men först och sist handlar det om etik och moral. "Att ställa krav är att bry sig" sade folkpartiet före valet. Vi kräver att svenska företagsledare uppvisar god etik och hög moral, för att vi bryr oss om förtroendet för fri företagsamhet.

Joakim Bergström
Pressekreterare (fp)