Folkpartiet

Joakim Bergström
Pressekreterare partiledarstaben (fp)
070-772 74 47

- Det är mycket positivt att moderaterna nu vill sänka arbetsgivaravgifterna i tjänstesektorn. Det är ett förslag som folkpartiet arbetat för i många år. Vi har inom Alliansen argumenterat för att det inte räcker med sänkta inkomstskatter utan att politiken för att stå stadigt måste ha två ben. Parallellt med att det blir mer lönsamt att arbeta måste det också bli billigare att anställa, så att det verkligen kommer fram flera jobb.

Det säger fp-ledaren Lars Leijonborg i en kommentar på lördagen.

- Efter Pär Nuders skryt i veckan om svensk ekonomi kommer OECD:s nya siffror som en obehaglig men nyttig påminnelse om verkligheten. Sverige har inte alls klättrat i välståndsligan. Vi ligger enligt OECD:s aprilsiffror kvar på den 12-13-plats där vi varit en tid, långt efter täten.

- Sverige behöver en ny ekonomisk politik som gör tillväxten mer jobbskapande och uthållig. Moderaternas nya besked innebär att Alliansen får ännu större förutsättningar att åstadkomma en sådan politikomläggning.