Leissner Data AB

Leissner Data fortsätter att expandera och förvärvar idag Avitel

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2011 11:02 CEST

Genom förvärvet stärker vi närvaron i regionen och får ännu starkare fokus på telecom.

Företagen har haft delvis överlappande produktområden, men synergieffekterna av korsförsäljning och storleksfördelar gör affären naturlig. Avitel har tidigare återförsålt vissa av Leissner Datas tjänster.

Efter förvärvet kommer koncernen att ha drygt 30 medarbetare på fyra orter och omsätta knappt 50 miljoner kronor per år.

”Förvärvet av Avitel är en viktig pusselbit i vår plan för fortsatt expansion. Avitel med sin kunskap och kompetens stärker vårt kunderbjudande.” säger Per Frykner, VD på Leissner Data

”Vi ser med tillförsikt fram emot att bli en del av en organisation som denna. Avitel tillförs nu både en stor mängd teknisk kompetens och en rad nya intressanta produkter” säger Arnulf Lanestedt, VD på Avitel.

Om Leissner Data
Leissner Data är ett av Sveriges äldsta IT-företag. Sedan 1969 har bolaget levererat innovativa kommunikations- och systemlösningar till operatörer, företag och organisationer. Bolaget har idag 27 anställda i Trollhättan, Göteborg och Stockholm. Kompetensen har bidragit till flera innovationer inom IP och telekomområdet under åren. Kärnområden är telefonin och IP-nät. I koncernen ingår sedan tidigare även Götalandsnätet (Gotanet) – en etablerad aktör med bredband och telefoni i produktportföljen samt Spirius – en grossist av mobila meddelandetjänster.

Om Avitel
Avitel, som tidigare verkat under namnet WL Telecom, med kontor i Vänersborg har drivits av Arnulf Lanestedt sedan 1994 och marknadsför telefoniutrustning och kommunikationslösningar för företag.
Viktigaste produkterna är IP-växlar, kommunikationstjänster, headset, konferenstelefoner och AV utrustning.