Centerpartiet

Lena Ek (C) efter EU-toppmötet: ”Skamligt att EU:s ledare knappt pratar klimat”

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 17:27 CEST

Dagens EU-toppmöte tog idag upp behovet av ekonomiska reformer, klimatarbetet, samt Europas jobb- och tillväxtsstrategi: Europa 2020. Europaparlamentariker Lena Ek (C), talesperson för Europa 2020 för den liberala gruppen i Europaparlamentet, är missnöjd med slutsatserna.

- Slutsatserna är kliniskt tomma från innehåll. Jag kan inte dra några andra slutsatser än att förhandlingarna kring Europa 2020 och den ekonomiska styrningen av EU tycks stå helt stilla. Det verkar som om den känsla av handlingskraft som fanns under våren har försvunnit någon gång under sommarsemestern, säger Lena Ek (C), Europaparlamentariker.

- Det är nu hög tid att Europas ledare tar sitt ansvar och ser till att viktiga reformer som ger stöd åt Mario Montis förslag för att öppna upp den inre marknaden genomförs. Idag lyser de med sin med sin frånvaro. Just nu är istället risken att Europa 2020-strategin blir samma sak som Lissabonstrategin – ett misslyckande, säger Lena Ek (C), Europaparlamentariker.

- Jag tycker att det är skamligt att klimatfrågan bara får fem rader text, i ett dokument på åtta sidor. Man missar dessutom helt att tydligt markera att utsläppen måste minska med 30 procent. Det här är ett steg tillbaka från Europas tydliga klimatambitioner inför höstens klimatmöte i Cancun, säger Lena Ek (C), Europaparlamentariker.

Kristian Ljungblad
Kristian.ljungblad@europarl.europa.eu

Centerpartiet är alliansens gröna röst; ett liberalt parti med fokus på företagande och miljö. I riksdagen är Centerpartiet tredje största parti med 7,9 procent och vi finns med i majoriteter i cirka 160 kommuner. Maud Olofsson är Centerpartiets partiordförande, Sveriges näringsminister och vice statsminister.