Kvinnligatalare.se

Lena Jonsson Näslund blev Årets Företagerska

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 23:35 CET

Lena Jonsson Näslund som driver företaget Snö of Sweden utsågs till Årets Företagerska i den nationella tävlingen Beautiful Business Award 2010. Det blev klart under tisdagskvällens riksfinal på Konserthuset i Stockholm där tio finalister gjorde upp inför närmare 1000 gäster.

Tävlingen har rönt ett enormt intresse med närmare 1800 nominerade företagarkvinnor och 30 finalister har tävlat i tre regionfinaler. Den slutliga vinnare blev Lena Jonsson Näslund som driver företaget Snö of Sweden. Företaget grundades i Östersund år 2001 och säljer tidlösa smycken av sötvattenspärlor via 1500 återförsäljare i Skandinavien.
- Jag är jätteglad och stolt, det var en ära att bara få vara bland de tio finalisterna, sa den lyckliga vinnaren Lena Jonsson Näslund i samband med utdelningen.

Juryns motivering löd: ”Årets Företagerska tog juryn med storm genom sin klockrena affärsmodell. Med en medfödd drivkraft, stora tillväxtambitioner och fokus på lösningen framför problemen tillämpar hon ett ansvarsfullt ledarskap. Hon har en hög lönsamhet och sticker inte under stol med att det är kul att ha pengar på banken.”

Utöver äran belönas vinnaren med ett stipendium på 50 000 kr, marknadsföringsutrymme och konsulttimmar. Syftet med Beautiful Business Award är att lyfta fram företagarkvinnor som förebilder för att inspirera Sverige till ett mer hållbart företagande. Tävlingen arrangeras för tredje året i rad av PricewaterhouseCoopers och nätverket Driftig.nu. Tillväxtverket medverkar med en egen priskategori som lyfter fram innovativa företagarkvinnor inom tjänstesektorn. Lisa Lindström från Doberman utsågs till Årets Tjänsteutvecklare.

Till Årets Uppstickare valdes Lotta Persson, Lotta-Boden, Maria Richardsson och Anna Tiles, SIGNERAT.se samt Maria Strandqvist, Utkiken.

I juryn sitter bla Bicky Chakraborty, Elite Hotels, Mernosh Saatchi, Humblestorm och Camilla Wagner, Veckans Affärer. Beautiful Business är ett begrepp för inspirerande företagande som genomsyras av hållbarhet, nytänkande och tillväxtambition, vilket även är de kriterier som juryn utgår ifrån.

>> Mer information, bilder och film finns på http://www.beautifulbusinessaward.se

Ytterligare information:
Anita Österholm, PricewaterhouseCoopers, 0611-55 40 22