Socialdemokraterna i Linköping

Lena Micko: ”Regeringen underkänner sin egen politik”

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2013 07:00 CEST

Vårpropositionen vittnar om att regeringen underkänner sin egen politik, när man nu skriver ner sina egna prognoser. Det menar Lena Micko (S), kommunalråd och nyligen återvald till Socialdemokraternas Verkställande utskott, VU.

–  Vårpropositionen bådar inte gott för Linköping. Sedan regeringen tog makten har långtidsarbetslösheten tredubblats i Sverige och ungdomsarbetslösheten ligger på oroväckande nivåer. Samtidigt väljer regeringen att skära i antalet högskoleplatser och spara på gymnasieskolan, säger Lena Micko (S), kommunstyrelsens vice ordförande i Linköping.

Regeringens prognoser för tillväxt och sysselsättning från i höstas har visat sig vara glädjesiffror. Nu tvingas regeringen skriva ner sina prognoser – en stor prestigeförlust för Anders Borg. Därmed är också regeringens politik anpassad efter en verklighet som inte slog in. Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson kritiserar Ander Borg för att spendera statens pengar på fel typ av åtgärder – något Lena Micko håller med om.

–  Det är fel av regeringen att lägga 16 miljarder på bolagskattesänkningar – en strukturell åtgärd som tar lång tid att ge effekt. Istället borde man ha satsat mer på insatser för att få fler i arbete. De minimala insatser man nu gör kunde man röstat ja till redan i höstas, då vi föreslog betydligt större satsningar, säger Lena Micko (S).

För kommentarer, kontakta
Lena Micko (S), på 0706 – 40 68 94.

Socialdemokraterna i Linköping
Storgatan 24, 582 23, Linköping