Vänsterpartiet

Lennart Beijer: Öppen diskussion om vänsterns vägval får inte mötas med hot om uteslutning

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2004 16:09 CEST

Det finns sannerligen inte för mycket av problematiserande diskussion i den politiska vänstern. Därför är det bra att Johan Lönnroth m fl tagit initiativet till en bred diskussion inom hela den svenska vänstern. Man kan se tidningen Flamman och Vägval Vänster som två viktiga ingredienser i den breda vänsterdiskussionen. De kompletterar varandra på ett utmärkt sätt.

Därför är Kalle Larssons reaktioner så felaktiga. På eget bevåg ställer han ultimatium till partimedlemmar som är aktiva i Vägval Vänster: att antingen lägga ner projektet eller lämna Vänsterpartiet.

Dels ankommer det inte på Kalle Larsson att hota med uteslutning, dels är det trist att konstatera att han inte lärt mer av historien. En klok partiledning välkomnar istället en ny arena för diskussion. Att ställa ultimativa krav leder vanligtvis endast till ökade motsättningar. En partiledning får aldrig vara rädd för konkurrens – utan i stället se till att projekt liknande Vägval Vänster inlemmas i partiets ordinarie verksamhet.

Uteslutningarnas tid är sedan länge förbi!

Det är allvarligt att en PS-ledamot så snabbt börjar hota med uteslutning. Det visar på brist på historiska kunskaper och allmän politisk erfarenhet. Men framförallt handlar det om en fyrkantig inställning till politiskt arbete. "Vanliga medlemmar skall minsann inte ta initiativet utan godkännande från partiledningen".

Kalle Larssons kategoriska uttalanden sätter både honom själv och partiledningen i en besvärlig situation. Partiledningen måste givetvis avvisa alla propåer om uteslutning. Historien har lärt oss att uteslutning av medlemmar är det absolut sämsta sättet att hantera olika meningar i ett parti.

Lennart Beijer
Riksdagsledamot