Folkets Hus och Parker

Lennart Derehag blir vd för Folkets Hus och Parker

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2005 09:26 CEST

Ny vd leder hundraåring mot framtiden

Nu är det klart att Lennart Derehag blir vd för riksorganisationen Folkets Hus och Parker (FHP), som fyller 100 år i år.
- Det är oerhört spännande att leda en hundraåring in i ett nytt sekel. Jag vill vara ett stöd för de 800 medlemmarna, men också utveckla en levande folkrörelse med nya Folkets Hus och folkparker i hela landet, säger Lennart Derehag.

Lennart Derehag kommer direkt från jobbet som chef för Folkets Hus Kulturhuset i Trollhättan.
- Lennart Derehag är en oerhört engagerad och driven person med förmågan att både lyssna och driva projekt. Han är en person som kan leda oss in i ett spännande 2000-tal och vi är mycket glada över att han har tackat ja, säger Åke Gustavsson, styrelseordförande i FHP.

När Lennart Derehag tillträder som vd vid årsskiftet är det för en organisation som omfattar Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela landet. I dag finns FHPs medlemmar från Ystad till Jukkasjärvi och tar varje år emot cirka 50 miljoner besökare på danskvällar, teaterföreställningar, föreläsningar, konstutställningar, filmvisningar och mycket annat.

Digital framtid för levande folkrörelse
En av de verksamheter som är under stark utveckling inom FHP är Digitala Hus, satsningen på digital bioverksamhet. Under sina år som chef på Folkets Hus Kulturhuset i Trollhättan har Lennart Derehag utvecklat verksamheten till att bli ett kulturellt centrum i Vänersborg/Trollhättan där inte minst bioverksamheten har blivit en stor framgång både kommersiellt och publikt.
- Digitala Hus är ett bra exempel på att vi har en levande folkrörelse där den allra senaste tekniska utvecklingen fått stor genomslagskraft. Det har gjort att filmälskare i hela landet i dag kan få vara med på biopremiärer, säger Lennart Derehag.

Lennart Derehag flyttar från Trollhättan i samband med att han tillträder sin nya tjänst i januari.
- Det finns oerhört mycket kunnande hos både personal inom FHP och hos våra medlemmar. Jag ska ta fram potentialen i vår stora organisation och samtidigt utveckla verksamheten mot nya spännande mål, säger Lennart Derehag.

För mer information kontakta gärna:
Lennart Derehag, 0705-633 747, lennart.derehag@trollhattan.fh.se
Åke Gustavsson, styrelseordförande i FHP, 070-523 22 73, ake.gustavsson@fhp.nu
Elin Undén, Vår PR-byrå, 08-660 02 53, 0733-5026 25, elin.unden@varprbyra.se

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har 800 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang.