Dramaten

Lennart Mörk är död

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2007 16:39 CEST

Scenografen, kostymören och bildkonstnären Lennart Mörk, 75 år, är död. Den internationellt verksamme Lennart Mörk anställdes första gången på Dramaten 1957 och firade tidigare i år sitt 50 års jubileum på Dramaten.

Lennart Mörk är framför allt känd för sina samarbeten med regissörer som Alf Sjöberg, Ingmar Bergman och Per Verner Carlsson. Han har gjort scenografin till 64 Dramaten uppsättningar och till hans mest uppmärksammade uppsättningar hör Drottningens juvelsmycke, Brott och brott, Peer Gynt och Vintersagan.

Just nu spelar Lygia Bojungas Alexander och påfågeln under Stockholms kulturfestival på Dramatens lilla scen. Lennart Mörk har gjort scenografi och kostym.

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik.1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908.

Pressbilder finns att hämta i Pressrummet på www.dramaten.se Lösenord: drama

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.