LensOn

LensOn.com utses till Gasellföretag år 2010 av Dagens Industri och får samtidigt AAA-utmärkelse för högsta kreditvärdighet

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 08:58 CET

Nätbaserade LensOn.com som säljer linser tillhör ett av de snabbast växande företagen i Sverige och är dessutom ett av de mest trygga och säkra företagen att göra affärer med. Företaget har växt med över 100% per år över de senaste fyra åren.

Kriterierna är hårda för att utses till Gasellföretag. Mindre än 1 procent av Sveriges aktiebolag klarar kraven, visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

Kriterier för att bli en Gasell

• har offentliggjort minst fyra årsredovisningar
  • har en omsättning som överstiger 10 Mkr
  • har minst tio anställda
  • har de senaste tre åren kontinuerligt ökat omsättningen
  • har under samma period minst fördubblat sin omsättning
  • har ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt
  • har i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • har sunda finanser

"Att tillhöra Sveriges gasellelit är en fantastisk utmärkelse som vi är väldigt stolta över. Vi ser oss själva som ett ungt och dynamiskt företag som gärna utmanar de traditionella och befintliga strukturerna i vår bransch. Utmärkelsen är ytterligare ett kvitto på att vår affärsmodell fungerar och vi ser fram emot att fortsätta växa och anställa flera unga och lovande talanger”, säger Kim Persson, VD på LensOn.

LensOn AB har också nyligen tilldelats AAA-betyget för högsta kreditvärdighet enligt kreditvärderingsbolaget Soliditet. Ett betyg som endast 3 % av Sveriges aktiebolag har. Detta innebär att bolaget tillhör de mest trygga och säkra företagen att göra affärer med inom Optikbranschen.

Om AAA rating från Soliditet

Över 2400 beslutsregler ligger till grund för AAA bedömningen. Färska uppgifter hämtas in från Bolagsverket, SCB, Skatteverket, Tingsrätten, Kronofogde-myndigheter m fl. AAA-ratingen baseras på olika delomdömen om ett företag. Det är kombinationen av delomdömena som fastställer aktuell rating för ett företag.

Om LensOn.com

LensOn AB grundades 2004 och har sitt lager och huvudkontor i Stockholm. Affärsidén är att via nätet erbjuda allt för en bättre och bekvämare linsvardag. De erbjuder kontaktlinser, linsvätska och linstillbehör från de största internationella tillverkarna (såsom Bausch&Lomb, Ciba Vision, Cooper Vision, Johnson & Johnson samt Alcon). De säljer över 50 000 artiklar till kunder i Norden och övriga Europa.
LensOn har av besökarna på konsumentsajten Pricerunner.se blivit utsedda till Årets e-handlare inom kategorin kontaktlinser fyra år i rad (2007, 2008, 2009 & 2010). Dessutom blev de nyligen utsedda till årets Gasellföretag 2010 av Dagens Industri.