Spring Wine & Spirits

Les Collines de Rocalinand – sänkt pris i september

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 08:30 CEST

Den andra september sänks priset på det franska vinet Les Collines de Rocalinand från 109 kronor till 89 kronor. Anledningen till prissänkningen är att fler ska få chansen att upptäcka ett spännande vin från det något mindre kända området Beaumes-de-Venise i södra Rhône.

Vinets eleganta fruktighet och kryddiga toner gör den mycket matvänlig och passar till de flesta kötträtter. Detta kommer nu fler konsumeter på Systembolaget få möjligheten att erfara då priset sänks den andra september, från 109 kronor till 89 kronor.

Les Collines de Rocalinand har en intensiv doft av jordgubbar, körsbär, viol, lakrits, kryddor, svartpeppar och färsk mynta. Smaken är fyllig, mineralig och kryddig med elegant frukt. Här finner man även inslag av mogen, mörk frukt (moreller, körsbär), lagerblad, örter, kakao och peppar. Allt avrundas med eleganta tanniner och mineralton i den långa eftersmaken.

Detta franska, fylliga vin är mycket matvänligt och passar extra bra till vilt, fågel och grillat. Några exempel på maträtter är ankbröst med fikon och dadlar, vildsvinsragu, örtmarinerade revbensspjäll, majskyckling med honungsrostade grönsaker, grillade lammkotletter, kantarellrisotto och kalventrecôte.

Vinområdet Beaumes-de Venise ligger strax norr om staden Avignon i södra Rhônedalen. Det är mest känt för sina söta viner baserade på Muscat à Petit Grains. Men de röda vinerna står sig väl i konkurrens med rödviner från andra områden i Rhônedalen. Druvorna kommer från 40 år gamla stockar. Traditionell rödvinsframställning, med 9 månaders lagring på franska ekfat innan buteljering.

Les Collines de Rocalinand 2010 | Ursprung: Frankrike, Rhône, AOC Beaumes-de-Venise | Producent: Ogier | Druvor: Grenache 75%, Syrah 20%, Mourvèdre 5% | Alk: 14% | Vol: 75 cl | Art.nr: 2931| Nytt pris f.r.o.m 2/9: 89kr (tidigare 109kr)

För mer information, vänligen kontakta;

Elizabeth Pezon, produktchef på Spendrups Vin, tel 076-819 26 15, elizabeth.pezon@spendrupsvin.se
www.spendrupsvin.se

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 70-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.