Sandrew Metronome Distribution Sverige AB

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 10:24 CET

Pressvisas i:
Stockholm: Tisdagen den 20 februari kl 12.30 på Rigoletto
För pressvisningar i andra städer hänvisas till den lokala biografen.
Observera att denna inbjudan gäller för en person och ska uppvisas vid förfrågan.

LETTERS FROM IWO JIMA är inspelad i anslutning till "Flags of Our Fathers" och berättar historien om slaget om Iwo Jima, sett ur den japanska sidans perspektiv.

Efter filmer som "De skoningslösa", "Broarna i Madison County", "Mystic River" och "Million Dollar Baby" räknas Clint Eastwood till en av USA:s främsta moderna filmskapare. Huvudrollerna spelas av Ken Watanabe ("Batman Begins", "Den siste samurajen"), Kazunari Ninomiya, Tsuyoshi Ihara, Ryo Kase ("Barnen som inte fanns") och Shidou Nakamura.

LETTERS FROM IWO JIMA har redan vunnit ett antal kritikerpriser i USA och vann nyligen en Golden Globe för Bästa utländska film. Filmen är dessutom Oscar-nominerad i kategorierna Bästa film, Bästa regi, Bästa originalmanus och Bästa ljudklippning.

Filmen är 2 timmar 21 minuter lång och tillåten från 15 år. LETTERS FROM IWO JIMA har premiär i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

Vänligen observera att det är förbjudet att medtaga kameror, mobiltelefoner med kamerafunktion, videokameror, bandspelare och annan inspelningsutrustning in i biosalongen.

Presstext, ljudklipp, trailer och bilder finns på hemsidan; www.sandmet.com För ytterligare information kontakta Pia Norström, Katarina Lindgren, Amelie Häger, Agneta Ljungman och Annelie Wadman. Det går också bra att skicka e-mail till fornamn.efternamn@sandrewmetronome.com