Leva

Leva får nytt liv

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 08:48 CET

Leva har fått nya redaktionella avdelningar och helt ny form. ”Tidningen har blivit ännu mer användbar, för att verkligen vara en coach för livet, säger Catharina Hansson, Levas chefredaktör.

Leva går in på sitt sjunde år med vässat redaktionellt material. Redaktionen har fokuserat på att lyfta fram Levas unika själ – som är en coach för hela livet.

-    När alla andra tidningar vill vara en väninna, är vi istället en coach som peppar och lyfter läsaren i alla aspekter av hennes liv. Leva har en unik trovärdighet och expertis som gör att man verkligen använder tidningen i sina livsval, säger Catharina Hansson.

Leva har några av Sveriges bästa psykologer och coacher knutna till tidningen. De lyfts nu fram ytterligare och får extra utrymme och en fördjupad dialog med läsarna. De får också sällskap av gästcoacher under rubriken Månadens mentor, där några av Sveriges mest beundrade kvinnor delar med sig av sina framgångsknep och livserfarenheter. Först ut är empati- och trovärdighetsmästaren Lottie Knutson som följs av världscoachen Pia Sundhage. Detta är också en del i en större satsning på möten och människor.

Då forskningen kring det mänskliga ökar, ökar även Levas rapportering om detta och nyhetsdelen får fler sidor.
– Vi har ökat spännvidden i tidningen med mer snabbt, aktuellt material, vardagsnytta och konkreta guider kombinerat med de stora livsfrågorna och svindlande inspiration om livets möjligheter, säger Catharina Hansson.

Den nya formen är mer lättläst, modernare och luftigare. Den är skapad av Levas nya ad Joanna Swansson, som tidigare arbetat med golftidningen Red Tee och i New York, på Time Warner och med bland annat Oprahs tidning.

Leva är en av få tidningar som ökat under 2009, + 16 % i Orvesto 2009:2.

-------------------------------------------------------

Omslagsbild: http://www.leva.nu/press/Leva0110_500k.jpg

För mer info:
Catharina Hansson, chefredaktör Leva, 0708-17 37 31, cath@leva.nu

Leva startades på Bonnier 2003, köptes loss av chefredaktör Catharina Hansson, 2004, som drivit tidningen i egen regi fram till att den köptes av Forma Publishing Group förra sommaren. Leva utkommer med 11 nummer per år.