Toyota Sweden AB

Lexus GS 250 premiärvisad

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2011 11:24 CET

Den nya generationen av Lexus premiumsedanmodell GS kommer även i ett utförande med en 2,5-liters V6 bensinmotor – GS 250 – som komplement till fullhybridversionen GS 450h.
Bilen som nyligen premiärvisades kommer till Sverige till sommaren 2012.

Lexus GS 250 har samma nyskapande tekniklösningar och är lika välutrustad som de övriga modellerna i nya GS-serien. I likhet med dem har den, jämfört med förra GS-generationen både generösare plats i kupén och betydligt större bagageutrymme.

Bland innovationerna finns t ex en klimatanläggning som sparar energi genom att dels återcirkulera luften i nedre delen av kupén, dels helt stänga luftflödet till de platser i bilen där det inte sitter några passagerare. Multimediasystemet med bilvärldens hittills största färgbildskärm på hela 12,3 tum och styrning via en ergonomiskt utformad kontroll som till både form och funktion liknar en datormus.

2,5 litersmotorn har Lexus D-4S-teknik med både direkt och indirekt insprutning samt Dual VVT-i, vilket optimerar motorns prestanda. Den utvecklar 209 hästkrafter och har ett vridmoment på 253Nm. Växellådan är en 6-stegad automatlåda med möjlighet att välja mellan fyra olika körprogram – Eco, Normal, Sport S och Sport S+ – som ger bilen olika körkaraktärer, från största energieffektivitet till mer prestandainriktade egenskaper.

För säkerheten svarar en rad funktioner som t ex aktivt krockförebyggande system, ett
avancerat antisladd- och antispinnsystem och filhållningsassistans.

Lexus GS 250 kommer även att finnas i ett F Sport-utförande.
---------

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,56 miljoner bilar 2010 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2010 uppgick till 690 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2010 i Sverige var 131,4 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns fem modeller varav fyra med hybridteknik.