TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Libeltex investerar och inför extra skift

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 10:58 CET

Nonwovenföretaget Libeltex AB i det lilla samhället Sporda i Småland skruvar upp tempot med ny maskinteknik och personal. Under ledning av riksdagsman Bengt Anders Johansson invigdes i igår företagets nya nålningsmaskin. En investering på 6,5 miljoner:
– Vi är redo att ta upp kampen inom nya intressanta produktområden, säger VD Bertil Fagerström.

Det är en rejäl pjäs det handlar om. Bara att få in den 25 ton tunga maskinen i fabriken var en utmaning:
– Vi var tvungna att bryta upp taket och ta hjälp av en stor lyftkran, säger Bertil Fagerström. I Sverige finns bara ett fåtal maskiner av det slag Libeltex nu installerat.
– Nålningstekniken används inom många olika typer av tillverkning, varav fleecetröjor är ett av de mer kända exemplen. Det vi kommer att fokusera på är framför allt material för innertak i fordon, ljudabsorbenter och detaljer till möbler. Som ett led i satsningen kommer vi att införa ett extra skift med fyra nya medarbetare, säger Bertil Fagerström.

Först med polyestervadd

Libeltex, med anor tillbaks till trettiotalet, var det första företaget i Sverige som började tillverka polyestervadd. Företagets huvudsakliga kunder finns inom säng- och möbelindustrin. 40 procent av försäljningen sker utomlands. Bertil Fagerström räknar med att mycket av den nålade produktionen kommer att exporteras till Baltikum och Ryssland. Många potentiella kunder finns också i Sverige.

Libeltex AB är en del av den internationella koncernen The Vita Group, med runt 5000 anställda. För ledningen i Bredaryd är det lite av en personlig seger att man kunnat genomföra investeringen:
– Som ansvarig för en liten tillverkningsenhet i en stor koncern för man en ständig kamp om koncernlednings gunst i fråga om resurser för utvecklingen av den lokala verksamheten. Ytterst handlar det om hela enhetens existens. Därför känns det bra att koncernen ger oss detta förtroende, som vi ser som ett erkännande för det processkunnande och den produktivitet vi uppnått, säger Bertil Fagerström.

Satsar på byggisolering

Nålande produkter är inte den enda nyheten hos Libeltex i år. Företaget satsar också på ett unikt polyesterbaserat koncept inom byggisolering:
– Produkten, som heter Home-Iso och är utvecklad vid vår FoU-avdelning i Belgien, har precis fått godkänt från EU. Härigenom är vi redo att ta upp kampen med de mineral- och glasullbaserade produkterna som länge dominerat marknaden.

Förutom goda isoleringsegenskaper har Home Iso också andra fördelar som lång hållbarhet, goda fuktegenskaper och mycket bra ljudabsorption. Till skillnad från konkurrerande materiallösningar genererar Home-Iso inget damm och är inte allergiframkallande, eller på annat sätt irriterande för huden.
- Det var länge sedan vi hade så mycket på gång som nu, säger Bertil Fagerström.

Libeltex är medlem i TEKO Sveriges Textil - och Modeföretag.