Liberala ungdomsförbundet, LUF

Liberala studenter: Fortfarande manipulation av vitryska val

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 13:21 CEST

Den vitryska oppositionen ställde upp med ett 70-tal kandidater till söndagens parlamentsval. Ingen av kandidaterna kom in i parlamentet när valresultatet presenterades på måndagen. Detta trots att oppositionens egna undersökningar före valen visade att flertalet oppositionella kandidater hade stort stöd i sina respektive valkretsar. Enligt dessa undersökningar skulle den liberale kandidaten Vladimir Novosiad få runt 90 % av rösterna i sin valkrets i Minsk.

- Det faktum att några oppositionella kandidater tilläts ställa upp i valen, får inte ses som en förmildrande omständighet när det gäller att erkänna valen eller påstå att de är friare än tidigare val. Väljare har genom påtryckningar från regimen tvingats rösta i den manipulerade förtidsröstningen som började redan på tisdagen. Systemet är välanvänt av den vitryska diktaturen för att kontrollera och manipulera valresultat i samma omfattning vid detta som tidigare val, säger Isabel Sommerfeld, 2:e vice ordförande Liberala studenter och Gunilla Davidsson, SILC, i en kommentar till valresultatet.

Isabel Sommerfeld (2:e vice ordförande Liberala studenter) och Gunilla Davidsson (Generalsekreterare Svenskt Internationellt Liberalt Centrum) har följt valet, oppositionens arbete och har varit i regelbunden kontakt med oppositionens observatörer. De finns nu på plats i Vitryssland och är tillgängliga for kommentarer.

Isabel Sommerfeld +375 29 1267576 (galler endast tom tisdag 30/9) övrig tid +46 707 292188

Gunilla Davidsson +46 709 558492