Liberala ungdomsförbundet, LUF

Liberala studenter riktar hård kritik mot Sveriges förenade studentkårer

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 09:36 CET

Sveriges förenade studentkårer (SFS), som samlar merparten av Sveriges studenter, har i dagarna lanserat sin certifiering av landets politiska partier. SFS-certifikatet, som det kallas, baseras på huruvida partierna vill höja studiemedlet eller ej, och i så fall med hur mycket. Endast Vänsterpartiet får tre stjärnor av tre möjliga eftersom de förespråkar en höjning med 1 500 kronor per månad – lika mycket som SFS föreslagit.

- Initiativet är en ideologisk och demokratisk kraschlandning. Hundratusentals studenter tvingas betala för SFS verksamhet vare sig de vill eller inte, till följd av kårernas medlemskapstvång. Nu betalar de alltså även för att Lars Ohly ska hamna i rampljuset. Det säger Peter Giesecke, ordförande för Liberala studenter.

- Man kan inte skilja studiemedelsfrågan från Vänsterpartiets övriga politik, som ju är direkt fientlig mot de som pluggar och arbetar hårt. De 1 500 kronorna, och mycket mer därtill, vill Vänsterpartiet via skatten ta direkt från studentens egen plånbok så fort han eller hon har tagit examen. Är det så våra blivande akademiker vill ha det? Är de ens medvetna om vad deras så kallade representanter inom SFS håller på med? Svaret är förstås nej i båda fallen, fortsätter Peter Giesecke.

- I Vitryssland kan du välja att inte stödja Lukasjenko – men är du student så tvingas du då att lämna högskolan. I Sverige kan du välja att inte stödja Lars Ohly – men är du student så riskerar du då att förvägras din examen. Det är en jämförelse som talar för sig själv, avslutar Peter Giesecke.

För mer information kontakta Makan Afshinnejad.

Makan Afshinnejad
Generalsekreterare Liberala studenter