Liberala ungdomsförbundet, LUF

Liberala ungdomsförbundet förstärker närvaron i Vitryssland

Pressmeddelande   •   Mar 18, 2006 11:00 CET

I veckan greps och utvisades två folkpartister från Göteborg av KGB i samband med att de besökte en vallokal i Vitryssland. Detta är ett helt oacceptabelt agerande från den vitryska staten, som fortsätter att underminera sin trovärdighet inför valet på söndag. Därför förstärker Liberala ungdomsförbundet sin närvaro i landet genom att idag skicka ner förbundsstyrelseledamoten Johan Chytraeus som valobservatör till Vitryssland.

- Det kommer att bli intressant att ännu en gång få uppleva ett riktigt vitryskt fuskval på plats, säger Johan Chytraeus, förbundsstyrelseledamot i Liberala ungdomsförbundet.

- Jag hoppas att vi ser samma kraftfulla protester i Vitryssland som vi såg förra året i Ukraina när folket gick man ur huse för att tvinga bort de som då fuskat, lurat och hotat till sig segern. Nu verkar det bli aktuellt med en ny orange revolution, avslutar Johan Chytraeus.

Johan Chytraeus är riksdagskandidat för folkpartiet i Skåne och förbundsstyrelseledamot i Liberala ungdomsförbundet. De senaste fyra åren har demokratiseringen av Europas sista diktatur upptagit en stor del av Johans politiska engagemang.

Liberala ungdomsförbundet skickar egna valobservatörer till presidentvalet i Vitryssland den 19 mars och till parlamentsvalet i Ukraina den 26 mars. Läs mer om vår kampanj för demokrati i hela Östeuropa på www.luf.se/val2006

För mer information kontakta pressekreterare Per Jodenius.

Per Jodenius
Tele: 08-410 242 30