Liberala ungdomsförbundet, LUF

Liberala ungdomsförbundet i blockad mot HRF

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 12:26 CET

Idag kl 15.00 inleder Liberala ungdomsförbundet Väst en symbolisk blockad mot Hotell och restaurangfacket.

– Vi liberaler har genom historien tagit fighten för arbetarnas rätt att organisera sig, vi startade de första fackföreningarna på 1800-talet och har upprepade gånger tagit strid för föreningsfriheten på arbetsplatserna. Vi kommer att fortsätta fighten, men då måste facket börja respektera den negativa föreningsfriheten, som är inskriven i FN; s deklaration för mänskliga rättigheter, säger Adam Cwejman, 2:e vice ordförande i Liberala ungdomsförbundet Väst.

– Vi måste tydligt markera att fackens onödigt hårda och aggressiva metoder för att tvinga fram kollektivavtal inte hjälper någon, allra minst fackens eget anseende, säger Adam Cwejman.

– Hotell och restaurangfackets agerande mot Wild ’n Fresh är ett exempel på hur man från fackligt håll inte agerar för de anställdas välbefinnande utan för att stärka sin egen makt, avslutar Cwejman.

Liberala ungdomsförbundets symboliska blockad äger rum på Järntorget i Göteborg, Olof Palmes Plats, utanför HRF:s lokaler. Från kl 15.00 måndagen 12/2 och tisdag 13/2 kommer unga liberaler i reflexväster dela ut flygblad och informera förbipasserande om den maktfullkomlighet som finns på HRF:s kansli.

Presskontakt:
Stein Ramstad, distriktsombudsman