Liberala Ungdomsförbundet Väst

Liberala Ungdomsförbundet Väst kräver kommunalråds avgång

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2013 16:32 CEST

Liberala ungdomsförbundet Väst kräver kommunalråd Essam El-Naggars avgång.

De fredliga demonstrationerna som just nu pågår i Egypten är ett resultat av människors naturliga längtan efter frihet. Det är alla liberalers skyldighet att står upp för alla människors rätt att delta i fredliga demonstrationer och delta i demokratiska processer.
Även då de demokratiska valen i Egypten inte har gett ett liberalt utfall så måste de respekteras och kraven på mer demokrati och skydd av mänskliga rättigheter att fortsätta.

I Egypten har militären tagit sig rätten att lägga in ett veto på folkets demokratiska val och försatt landet ännu längre ifrån demokrati. Våldet har sedan militärens övertagande eskalerat.
Essam El-Naggar, kommunalråd i Uddevalla, tillika ordförande för kommunens beredning för integrations- och demokratifrågor, för Folkpartiet liberalerna, har i flera insändare och intervjuer i tidningen Bohuslänningen kallat den egyptiska militärens våldsamma agerande ”olyckligt med oundvikligt”.

Detta har bland annat fått Bohuslänningen att i dagens ledare ställa sig frågan ”Vad tycker egentligen Uddevallas liberaler?”.

Liberala ungdomsförbundet Väst vill på tydligaste möjliga sätt klargöra att för alla liberaler är det självklart att fördöma alla typer av våld mot civilbefolkning, minoriteter och fredliga demonstranter. Voltaire formulerade en av dessa fundamentala, liberala principer mycket tydligt och klokt genom att konkludera ” Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem.”
El-Naggar har fått möjlighet att en sista gång ändra sina yttranden men inte velat göra detta.
Egypten måste genast återgå till ett demokratiskt civilstyre. Att militären ska ha vetorätt p

å demokratiska val är fullkomligt oacceptabelt för alla demokrater och, i synnerhet, liberaler.

”Essam El-Naggar ställer inte upp på dessa grundläggande ställningstaganden om yttrandefrihet och vägrar att ta avstånd ifrån, och fördöma, alla typer av våld. Därför kan Essam El-Naggar inte längre anses vara liberal eller företräda Folkpartiet Liberalerna.
Därför kräver Liberala ungdomsförbundet Väst att kommunalråd Essam El-Naggar lämnar alla uppdrag i Folkpartiet liberalerna och avböjer från att ställa upp i nästa hösts val till Sveriges riksdag”

avslutar Edwin Hovemyr, distriktsordförande för LUF Väst.

Presskontakt:
Mattias Wallentin distriktschef
mattias.wallentin@luf.se

Edwin Hovemyr, distriktsordförande
edwin.hovemyr@luf.se

Liberala ungdomsförbundet Väst är distriktet som täcker hela Västra Götalandsregionen, plus Kungsbacka kommun. Men vi stannar inte där - för varje dag som går ska vi bli större och större och vi ger oss inte förrän det liberala budskapet når varje hörn av vår region.

Edwin Hovemyr, distriktsordförande
edwin.hovemyr@luf.se