Liberala ungdomsförbundet, LUF

Liberala ungdomsförbundet vill se självständigt Kosovo

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 13:57 CET

Pressmeddelande från Liberala ungdomsförbundet

Kontakt:
Per Jodenius
Tele: 08-410~242 30
E-post: [ mailto:per.jodenius@liberal.se ]per.jodenius@liberal.se

Tisdag 21 mars, 2006.

Liberala ungdomsförbundets förbundsstyrelse har antagit ett ställningstagande till stöd för ett självständigt Kosovo. Ställningstagande finns att läsa på http://www.luf.se/p305/p305_swe.php?article=458

– Förhandlingarna om Kosovos framtida status har börjat och det är dags att se sanningen i vitögat. Det finns ingen annan lösning än att låta Kosovo bli självständigt, kommenterar Fredrik Malm, ordförande i Liberala ungdomsförbundet

– Att låta Kosovo kvarstå som internationellt protektorat under FN eller EU skulle bara fördjupa den ovisshet som idag präglar Kosovos och Serbiens politiska och ekonomiska situation. Liberala ungdomsförbundet vill se en hederlig folkomröstning i Kosovo där resultatet respekteras. Ett självständigt Kosovo måste ha ett starkt skydd för minoriteters rättigheter. Detta är grundförutsättningar för att självständighet ska kunna uppnås, avslutar Fredrik Malm, ordförande i Liberala ungdomsförbundet.

Pressbilder på Fredrik Malm finns på www.luf.se/fredrik

Kontakta pressekreterare Per Jodenius för mer information.