Liberalerna Kronoberg

Liberalerna: 35 miljoner till kulturen i Kronoberg. Sjätte mest i Sverige

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2017 12:26 CET

När den statliga myndigheten Kulturrådet fördelat bidragen för regional kulturverksamhet så har Region Kronoberg fått 35,09 miljoner kr. Det är sjätte mest av alla Sveriges 21 regioner i förhållande till befolkningens storlek, summan motsvarar 181 kr för varje Kronobergare, vilket är ungefär dubbelt så mycket som våra grannlän Blekinge, Halland och Jönköping får, och också väsentligt mer än både Skåne och Kalmar län.

• Det här visar på vårt kulturlivs styrka och lyskraft också ur ett nationellt perspektiv, säger Lennart Adell Kind (L), ledamot i Kulturnämnden Region Kronoberg. En fortsatt satsning på kulturen i vårt län är viktigt för medborgarna, men också för att skapa jobb och tillväxt fortsätter han.

Kontakt:

Lennart Adell Kind (L)
Lennart.adell.kind@gmail.com

Liberalerna i Kronoberg är Kronobergs liberala parti.

Du ska vara fri att forma ditt liv. Det är liberalismens kärna, och Liberalerna är Kronobergs liberala parti. Därför tar vi strid mot förtryck, förmynderi och fördomar.

Det här är typiskt liberalt:

• Politisk frihet och demokrati
  • Ekonomisk frihet och marknadsekonomi
  • Rättvisa och solidaritet
  • Feminism och jämställdhet
  • Internationalism och internationell solidaritet

Vi har kommunföreningar i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö och Älmhult. Vi är representerade i Region Kronoberg samt i Alvesta, Ljungby, Växjö och Älmhult kommunfullmäktige.