Liberalerna Kronoberg

Liberalerna Kronoberg: vaccinera mot Rota-virus

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2016 07:57 CEST

Liberalerna vill i en skrivelse till Hälso- och sjukvårdsnämnden (se nedan) att Region Kronoberg inför vaccinering av nyfödda mot Rota-viruset. Rota-viruset är den vanligaste orsaken till att små barn får maginfluensa med kräkningar och diarréer. Fyra av tio av de diarréfall som kräver sjukhusvård orsakas av Rota-viruset, med stora kostnader för sjukvården som följd och ännu större kostnader i form av VAB och produktionsbortfall. Det är därför som bl.a. landstingen i Jönköping och Stockholm, och flera av våra grannländer, infört vaccinering av nyfödda mot Rota-viruset. Vaccinet ges som en sockerlösning i munnen.

- Att vaccinera nyfödda mot Rota-viruset är ett enkelt sätt att skydda våra minsta mot en obehaglig och farlig sjukdom, och slippa en massa lidande, säger Lennart Adell Kind, Liberalernas gruppledare i Växjö. Det spar dessutom mycket pengar före regionen och vi slipper en massa VAB-dagar med skattebortfall och stängda dagisavdelningar, fortsätter han.

- Som småbarnsförälder vet jag själv hur skönt det alla föräldrar skulle tycka att vore att slippa se åra små tjejer och killar drabbas av kräkningar och diaréer, säger han vidare.

Kontakt:
Lennart Adell Kind (L),

lennart.adell.kind@gmail.com
076-1040840

---------------------------------------------------------------------------------

Vaccinera mot rotaviruset

Rotavirus är den vanligaste orsaken i världen till att småbarn och spädbarn får maginfluensa. Oftast får barnen plötsliga kräkningar och diarréer, feber och ont i magen. Diarréerna kan fortsätta i en vecka. Enligt CDC, amerikanska folkhälsomyndigheten, står rotavirus för fyra av tio av de diarréfall som kräver sjukhusvård.

Beräkningar visar att behandlingen av småbarn och spädbarn med Rotaviruset kostar vår region många miljoner varje år. Många av barnen blir så sjuka att de behöver läggas in på sjukhus.

De här barnen borde aldrig ha behövt bli sjuka. Det finns nämligen vaccin mot rotavirus som ges som en sockerlösning i barnets mun, och för mindre än 1 miljon kronor skulle alla nyfödda i länet kunna vaccineras.

Om internationella beräkningar även gäller i vårt län skulle vaccination mot rotavirus kunna spara vår region över 1,5 miljoner kronor årligen. Kanske kan besparingen vara ännu större än så: i en amerikansk studie minskade kostnaderna för diarréorsakad sjukvård med två tredjedelar efter införande av vaccination mot rotavirus. I vår region skulle detta innebära en besparing på 3 miljoner kronor varje år. Pengar som kan komma till god användning inom sjukvården.

Vi kan bara ana vad besparingen landar på om även samhällskostnader för vab (vård av barn) räknas in, eller effekten av uteblivet arbete när föräldrar behöver stanna hemma från jobbet. Maginfluensa drabbar ju inte bara det enskilda barnet och den enskilda familjen, ofta tvingas hela förskoleavdelningar stängas, med många förlorade arbetsdagar, produktion i näringslivet och skatteintäkter.

Här finns goda möjligheter att skydda barn, minska lidande och samtidigt spara miljoner.

Vaccinationsprogram mot Rotaviruset för nyfödda har redan införts i bl.a. Stockholms och Jönköpings läns landsting och i många andra länder.

Vi Liberaler föreslår därför att:

- Region Kronoberg inför ett vaccinationsprogram mot Rotaviruset för nyfödda.

Lennart Adell Kind (L),
Gruppledare Liberalerna Växjö

Liberalerna i Kronoberg är Kronobergs liberala parti.

Du ska vara fri att forma ditt liv. Det är liberalismens kärna, och Liberalerna är Kronobergs liberala parti. Därför tar vi strid mot förtryck, förmynderi och fördomar.

Det här är typiskt liberalt:

• Politisk frihet och demokrati
  • Ekonomisk frihet och marknadsekonomi
  • Rättvisa och solidaritet
  • Feminism och jämställdhet
  • Internationalism och internationell solidaritet

Vi har kommunföreningar i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö och Älmhult. Vi är representerade i Region Kronoberg samt i Alvesta, Ljungby, Växjö och Älmhult kommunfullmäktige.