Liberalerna Kronoberg

Liberalerna vill ha dataspelsutveckling på Kulturskolan

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2016 17:01 CET

Liberalerna vill ha dataspelsutveckling på Kulturskolan

Liberalerna i Växjö har lämnat in en skrivelse till Utbildningsnämnden där man föreslår att Kulturskolan ska starta en utbildning i dataspelsutveckling. Se bifogad skrivelse.

• -Dataspelande är den kulturform som utövas av flest människor, säger Liberalernas gruppledare Lennart Adell Kind, vi möter många ungdomar som inte nöjer sig med att spela utan även vill utveckla egna spel. Idéer har man gott om, men man vill lära sig hur man gör och gärna träffa andra att diskutera sina idéer med.
  • -Kulturskolan vänder sig ju till barn och unga, men vi ser gärna att t.ex. studieförbunden också tar upp tråden med kurser till andra grupper, säger Stefan Bergström, 2:e vice ordförande i utbildningsnämnden. Vi ser t.ex. att alltfler äldre spelar dataspel, men få äldre är med och utvecklar nya spel.
  • -Dataspelsbranschen har vuxit enormt under senare år och är idag en av Sveriges stora exportbranscher, tillägger Lennart Adell Kind, vi vet att det finns jättestora möjligheter för unga människor i Växjö att bli en del av detta, att få jobb och starta företag.
  • -Vi måste också vara medvetna om de negativa konsekvenserna av överdrivet spelande som drabbar vissa ungdomar, som sitter uppe hela nätterna och inte sköter skolan, tillägger Stefan Bergström. Detta måste också tas upp i undervisningen, liksom våld och stereotypa könsroller som finns i många spel.

För mer information kontakta:

Lennart Adell Kind,

0470-41099 el. 076-1040840

Stefan Bergström,

Skrivelse till utbildningsnämnden

Undervisa i dataspelsutveckling på Kulturskolan

Dataspelande är idag den vanligaste formen av kulturutövning, särskilt bland yngre och medelålders. Det är en kulturform som kännetecknas av både interaktivitet och närmast gränslösa möjligheter till gestaltning. Genom att ge fler möjlighet att utveckla sina egna spel så tar vi utövandet av denna kulturform till en ny nivå.

Dataspel är också den i särklass största kulturformen rent kommersiellt. Det är ett område där Sverige under senare år varit mycket framgångsrikt. Branschen omsätter idag i Sverige miljarder och sysselsätter tusentals människor. Att ge fler möjlighet att lära sig utveckla dataspel är också ett sätt att förbereda unga människor för framtidens arbetsmarknad, och ger möjligheter att skapa nya företag, jobb och välstånd i vår kommun.

Tyvärr ser vi fortfarande att alltför många dataspel har ett innehåll som är våldsamt och sexistiskt. Vi tror att bättre utbildning i hur man bygger upp ett dataspel kan få unga människor att mer kritiskt se på de spel som finns, när de själva får möjlighet att skapa ett eget innehåll. En viktig del av utbildningen är etik, både vad avser innehåll men också användningsetik på nätet.

Liberalerna föreslår därför att

• -utbildningsnämnden undersöker möjligheterna för Kulturskolan att bedriva undervisning i dataspelsutveckling

Lennart Adell Kind (L),
Gruppledare Liberalerna Växjö

Stefan Bergström (L),
2:e v.ordförande utbildningsnämnden

Liberalerna i Kronoberg är Kronobergs liberala parti.

Du ska vara fri att forma ditt liv. Det är liberalismens kärna, och LIBERALA är Kronobergs liberala parti. Därför tar vi strid mot förtryck, förmynderi och fördomar.

Det här är typiskt liberalt:

• Politisk frihet och demokrati
  • Ekonomisk frihet och marknadsekonomi
  • Rättvisa och solidaritet
  • Feminism och jämställdhet
  • Internationalism och internationell solidaritet

Vi har kommunföreningar i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Markaryd, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö och Älmhult. Vi är representerade i Region Kronoberg samt i Alvesta, Ljungby, Växjö och Älmhult kommunfullmäktige.