Business Smart

Licensierad i Säljhinder

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 12:49 CET

Nu kan konsulten Vivi Ann Labba avliva myterna om försäljning samt berätta hur säljhinder kan vara en av orsakerna till minskad försäljning i ditt företag. Hon är också licensierad i att använda säljhinderverktyget för att hjälpa företag och organisationer att skaffa bättre resultat och öka sitt kontakttagande och därmed också bidra till affärerna. Hon är den första kvinna att vara licensierad i Jämtlands län och som dessuotom är av samisk härkomst.

Alla företagare måste sälja, men en del har mer utmaningar än andra i detta arbete. Då kan det röra sig om att det finns ett mostånd mot att kontaktta andra människor, detta motstånd kan ha 12 olika ansikten och kallas säljhinder.

Alla företag måste sälja, för att få ihop till sina kostnader och löner. Men oändligt många affärer går i stöpet för att företagaren drabbas av mentala hinder:

– Säljhindren finns inom oss, och innebär egentligen att vi känner ett motstånd mot att ta kontakt. Vi flyr undan, går på toaletten, pysslar med hemsidan, städar... allt för att skjuta upp ögonblicket när vi ska ringa till den potentiella kunden och erbjuda våra tjänster.

Några av de säljhinder som finns är ex. att ägna överdrivet mycket tid ägnas åt planering och informationsletande. Andra hinder är att oroa sig för att träffa nya människor, att undvika att behöva tala inför publik, tendenser att ligga lågt och inte framhålla sig själv eller att känna obehag för att prata i telefon.

– De flesta säljare har några säljhinder. Dessa hinder är oftast inlärda och kan åtgärdas genom träning.

Då handlar det om att lära om och i stället låta ett beteende som gynnar individen ta plats. Kontakthinder åtgärdas bäst med metoder från kognitiv beteendeträning,

Bakom Säjhinder finns forskarna Shannon L. Goodson och George W. Dudley. De har forskat kring säljhinder i över 30 år och har testat för säljhinder i över 20 länder. Resultaten är slående. Har du säljhinder och kan åtgärda detta så kan du öka din omsättning med i genomsnitt 40 % om du tillämpar de verktyg du får i samband med testning och workshop.

ViviAnn Labba har drivit sitt företag sen 2005 och arbetar med att hjälpa entreprenörer och företagare att sälja mer och bättre och göra effektivare marknadsföring.

För framgång i ditt företag,

ViviAnn Labba
Företagscoach, Föäreläsare, författare och Licensierad i Säljhinder