Lifebike

Lifebike väljer Shimano som leverantör av växelsystem

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2010 07:35 CET

Storsäljaren Lifebike Hybrid kommer 2010 att vara utrustad med Shimano Nexus växelsystem istället för Sturmey Archer.  Lanseringen av årets modell beräknas ske i slutet av januari och kommer förutom växelsystemet innehålla en rad uppdateringar. Shimano är den ledande producenten av cykeldelar och cykeltillbehör i världen.

-       Vi är mycket glada över detta samarbete med Shimano och att vi tillsammans med deras nordiska organisation hittat en bra samarbetsform. Anledningen till att vi beslutat om denna uppdatering har till stor del grundat sig i efterfrågan från våra återförsäljare. Många av våra återförsäljare inom Team Sportia / Bikepartner och Sportson är vana vid att arbeta med Shimano som har en otroligt stor marknadsandel inom växelsystem och tillbehör. De känner sig helt enkelt trygga och vi har som målsättning att vara lyhörda och utveckla produkten utifrån vad marknaden efterfrågar, menar Mikael Kjellman, VD Trendimport.

Lifebike Hybrid lanseras i början av sommaren 2009 i TV4 för att öka användningen av cyklar och cyklandet i Sverige. Cykling är något som både är hälsosamt och miljövänligt och har stor potential att bli en symbol för de personer som vill bidra till en friskare och mer hälsosam värld.

Lifebike Hybrid är en elcykel och fördelen är att den underlättar cyklingen när det är som mest jobbigt. En elcykel fungerar precis som en vanlig cykel men med fördelen att den delvis assisteras av en batteridriven elektrisk motor. Man kan cykla både med och utan den assisterande motorn.

Laddningen görs via ett vanligt eluttag och det portabla miljövänliga litiumbatteriet på 1,6kg kan enkelt tas med upp i lägenheten eller bostaden. Ett fulladdat batteri kan räcka upp till 70km beroende på terräng. Maxhastigheten är 25km/h och den får brukas på cykelväg.

För mer information, gå in på Lifebike.se eller kontakta:

Mikael Kjellman, VD, Trendimport AB

Mobil: 0709-100 411

mikael.kjellman@trendimport.se

Trendimport Gruppen är ett lönsamt bolag som omsatte ca 115 miljoner SEK 2008. Trendimport har haft en kraftig omsättningsökning varje år sedan starten 2003. Försäljningen sker primärt via de egna varumärkena TMS, Lifebike,  InVest och Bathlife. Bolaget har ca 35 st anställda fördelat i Sverige, Norge, Danmark och Kina.