CoachHuset i Skandinavien AB

LifeVille- ett nyskapande och motiverande utbildningskoncept som inspirerats av spelvärlden

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 14:15 CET

Den 7 februari lanseras ett helt nytt utbildningskoncept i Sverige. På Lifeville.se kan individer utveckla sin kompetens på ett lekfullt och effektivt sätt som kombinerar det bästa från spelvärlden med framtidens pedagogik. Här erbjuds kurser i spelform som triggar tävlingsinstinkten, håller motivationen på topp och erbjuder nya möjligheter till interaktivitet.

Ett LifeVille-spel är en blandning av utbildning, coachning och lek. Det bygger på konceptet PlayTwoWin, som handlar om att gå från en jobb-attityd med aktivitetslistor till en lek-attityd där det viktiga är att lära, utmanas och ha kul. Många förknippar spel med lek och fritid, något man kan tillåta sig att göra efter arbetsdagens slut. Men faktum är att många av fördelarna i spelvärlden kan överföras till arbetslivet, inte minst när det gäller kompetensutveckling. För att lyckas i ett spel behöver man vara villig att kliva utanför sin komfortzon och att sticka ut.

Bidrar till ökad return on investment ROI på utbildningskontot

Liksom i många andra spel så blir man belönad i LifeVille om man hjälper sina medtävlande.  En viktig del av alla LifeVille-spel är nämligen jakten på poäng och den som interagerar och tar del av andras erfarenheter och synpunkter får pluspoäng.

-          LifeVille erbjuder olika sätt att bygga på sitt poängsaldo under spelets gång. Många människor är tävlingsinriktade och möjligheten att samla poäng har en förmåga att motivera och inspirera till att verkligen få ut mesta möjliga av ett spel. Spelmomentet kan också öka samanhållningen om flera medarbetare på en avdelning exempelvis deltar i samma spel, säger Carina Kindkvist, grundare av CoachHuset i Skandinavien AB och ansvarig för LifeVille i Europa.

Hon upplever att många företag inte anser sig få tillräcklig return on investment på sina utbildningskostnader eftersom traditionella e-kurser sällan har en tillräckligt motiverande effekt på medarbetarna, vilket gör att många inte fullföljer eller ens påbörjar de e-kurser som erbjuds. Problemet med bristande motivation gäller också många av de som går en traditionell kurs eller läser en självutvecklingsbok på egen hand.  Många gånger lämnar man kursen full av nya idéer, för att bara några dagar senare tappa motivationen, energin och drivkraften som krävs för att genomföra dem.

Triggar tävlingsinstinkten och ökar sammanhållningen

LifeVille är annorlunda eftersom det kombinerar ett uttalat spelmoment med en möjlighet att kontinuerligt interagera och lära av andra kursdeltagare, inte minst när olika uppgifter belönas med poäng och redovisas för medtävlanden, så de får tillgång till andras slutsatser och erfarenheter.

-          LifeVille triggar individers tävlingsinstinkt och erbjuder en annan typ av interaktivitet och uppföljning än traditionella e-kurser. Min erfarenhet är att många behöver en fast kurstid, nära samspel med kurskamraterna, sammanhållning och tydliga mål samt uppgifter längs vägen för att motivera sig själv att ta sig igenom en hel kurs. Allt detta erbjuder LifeVille, säger Carina Kindkvist.

I samband med lanseringen finns sex olika spel tillgängliga till ett förmånligt introduktionspris. Genom dessa spel kan du lära dig allt från att bli en vinnare i din egen karriär till att våga sälja dig själv, hitta inspiration på jobbet och bli en ledare värd att följa. Som deltagare i ett LifeVille-spel har du tillgång till en coach som lotsar, stöttar och peppar dig igenom utbildningen. Men dina ”kurskamrater”, medspelarna, fyller en minst lika viktig funktion.

-          En målsättning med LifeVille är att inspirera fler till att ha kul medan man lär sig nya saker och att se fram emot nya utmaningar, snarare än att betrakta utmaningar som problem och fokusera på att bocka av punkter på sin att göra lista, säger Carina Kindkvist.

Idén till LifeVille kommer från Thomas J Leonard, som grundat coachernas branschorganisation ICF, International Coach Federation. Han är även grundare av CoachU och CoachVille som båda är bland världens största coachutbildningsföretag idag.

För mer information kontakta:

Carina Kindkvist
Ansvarig för LifeVille i Europa.

E-post: carina@coachhuset.com
Hemsida: