Olika AB - förlag - utbildning - kommunikation

Lila klättrar upp - en äventyrlig räknesaga!

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 15:40 CET

Lila klättrar högt upp!

Liten på jorden klättrar högt med orden

"Berättelsen handlar om min dotter. När hon var liten älskade hon att klättra, och aldrig någonsin ville hon somna", berättar författaren Noa Becker som skapat boken med illustratören Shira Korash.Med "Lila klättrar upp" bidrar Noa Becker till att ge spegling till alla de små barn som tycker om att använda sin kropp till att klättra, en av de aktiviteter i barnböcker som pojkar oftare gör än flickor.
Framsida Lila klättrar upp

Lila klättrar upp

Lila älskar att klättra UPP.
Men inte att klättra NER.
En dag klättrar hon
ett, två, tre,
fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio steg!
UPP till katten
Duma på taket.

Men hur ska de
komma NER?

"Jag fastnade för berättelsen om Lila både för att det är ljuvliga bilder och härliga upprepningsmoment där läsaren får räkna med barnet, och för att boken utmanar genusnormer kring flickors kroppslighet", säger Karin Salmson på OLIKA. "Dessutom visar boken en nära och varm relation mellan ett litet barn och en omsorgsfull pappa."
---
Noa Becker är författare, dockteaterspelare och skådespelare:"Jag har min egen dock- och objektteater och jag uppträder runt i hela världen. Alla mina framträdanden är unika och skiftar sinsemellan när det kommer till handling, material och olika manipulationstekniker. Men jag har alltid älskat att skriva. Att kunna använda min fantasi och mitt språk ger mig möjlighet att känna självförtroende. Ord är absolut en spegel av min själ."
---
Titel: Lila klättrar uppFörfattare: Noa Becker
Illustratör: Shira KorashISBN: 978-91-87413-19-3
Ålder: Från ca 2 år