Lilith Performance Studio

Lilith Performance Studio presenterar en mångfacetterad performance av Henna Riikka Halonen (FIN)

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 20:59 CEST

Lilith Performance Studio presenterar en mångfacetterad hallucinatorisk performance av den finska konstnären Henna Riikka Halonen.

Henna Riikka Halonen ( FIN )
Eden, The Pow(d)er of Fear
Performance: 29 – 31 maj &  5-7 juni, 2014
Plats: Bragegatan 15, Malmö Sverige
Öppet: 7pm-9 pm
Bokning krävs : boka@lilithperformancestudio.com

Henna Rikka Halonens performance Eden, The Pow(d)er of Fear är en omarbetning i realtid av det franska Nouveau Romain författaren Alain Robbe Grillets film, L’Eden et Apres (After Eden) från 1970, där scenordningen, omtagningar och omredigering styrs av tärningskast på plats i rummet.

Spelplatsen är en modernistisk labyrintliknande konstruktion – där en grupp studenter befinner sig och rutinmässigt hänger sig åt gränsöverskridande beteende i form av abstrakta ritualer, lekar, skådespel och andra aktiviteter för att få tiden att gå och ge livet mening.

Eden, The Pow(d)er of Fear har en repetitiv struktur, full av spegelbilder där publiken får avgöra om det de ser bara är ett spel - eller en hallucination. Den går på tvärs mot önskan om en stabil och sammanhängande världsbild, genom att vara en mise en abyme, en värld i världen, en berättelse i berättelsen, där det är svårt att avgöra vad som är verkligt och vad som är illusion. En främling kommer dit och introducerar nya lekar och ger dem "fear powder", som utlöser en hallucinogen bisarr kedjereaktion.

Verket kretsar kring våra föreställningar om rädsla, makt och ideologi. Eden, The Pow(d)er of Fear kan vara en öppning till stora avslöjanden och avgörande förändringar, eller kanske bara en intensiv drogtripp...

Henna - Riikka Halonen (bor och arbetar i Helsingfors, Finland) använder ett brett spektrum av historiska och kulturella referenser i sina arbeten, från avantgarde teater, science fictionlitteratur och film. Hon undersöker spänningarna mellan aktörer och publik och mellan skådespeleri och icke-skådespeleri.

Halonen berättar genom att skapa rum i rummen eller händelser i händelserna, berättelser i berättelser, där sociala möjligheter och variabler, både inövade och spelade framförs och återuppförs. I detta är historiska och samtida referenser samlade genom en intertextuell lekfullhet i en collageliknande process . Den narrativa strukturen i hennes arbeten förblir gåtfull, då verklighet och fiktion är svåra att urskilja. Förhållandet mellan tid och rum i hennes verk lämnas öppet för frågor.

Halonen tog examen med MFA Fine Art från Goldsmiths College i London, 2006, och arbetar för närvarande med en doktorsexamen i fri konst vid Konstakademien i Helsingfors.

Hennes arbeten visas just nu på You Imagine What you Desire, Sydney Biennale 2014 och separatutställning på Uqbar Gallery i Berlin.

Lilith Performance Studio är Europas första renodlade studio och arena för bildkonstperformance. Lilith Performance Studio skapar nya storskaliga performanceverk från idé till presentation genom att bjuda in bildkonstnärer för att på plats förverkliga performance i ett nära samarbete med studion. Sedan starten har Lilith Performance Studio producerat över 35 storskalig platsspecifika performance i samarbete med konstnärer från hela världen.
Studion drivs av konstnärerna och de konstnärliga ledarna Elin Lundgren och Petter Pettersson.

Följ oss på:

Facebook - https://www.facebook.com/LilithPerformanceStudio

Instagram: http://instagram.com/lilithperformancestudio#

Twitter: https://twitter.com/lilith_studio

För mer information: info@lilithperformancestudio.com Tel:+464078997 www.lilithperformancestudio.com

Lilith Performance Studio drivs med stöd av: Malmö Kulturnämnd, Statens Kulturråd och Region Skåne. Aktuella samarbetspartners: Beckers färgservice och Svanströms Repro AB.